– Det er jo ret særligt. Det er en stor, stor ære. Michala har været en af de store inspirationskilder for mange musikere, måske især for os, der spiller på instrumenter, som er lidt skæve og ikke er super-mainstream i den klassiske verden. Hun har bevist, at man med hendes instrument kan nå nogle nye højder på trods. Så det er ret særligt at stå i selskab med så store kunstnere. Det er med en vis ydmyghed og motivation. Også følelsen af at være en del af en større tradition, som man nogle gange kan føle man står lidt udenfor, når man for eksempel spiller blokfløjte eller accordeon. Mit instrument har jo ikke samme plads i musikhistorien som violin og klaver.
Nej, dit instrument accordeon er jo ikke særlig udbredt. Håber du, at prisen vil ændre det?
– Ja, det gør jeg. Det er jo også noget, jeg har arbejdet på i mange år. Både i samarbejde med eksperimenterende komponister, men også musikere inden for jazz og pop og rock. Så det har været en rejse for mig at udforske instrumentets muligheder. For accordeon har nogle særlige tekniske muligheder, som mange måske ikke kender til.
– Så sent som for nogle uger siden har jeg været med til at komponere og indspille noget musik til en kunstinstallation i Cisternerne, som er et udstillingssted i København, og her kan man høre instrumentet reflektere over vulkaner og kæmpe kratere. Så på den måde prøver jeg også at få instrumentet ind i nogle andre sammenhænge, end dem man kender.