Nej, dit instrument accordeon er jo ikke særlig udbredt. Håber du, at prisen vil ændre det?
– Ja, det gør jeg. Det er jo også noget, jeg har arbejdet på i mange år. Både i samarbejde med eksperimenterende komponister, men også musikere inden for jazz og pop og rock. Så det har været en rejse for mig at udforske instrumentets muligheder. For accordeon har nogle særlige tekniske muligheder, som mange måske ikke kender til.
– Så sent som for nogle uger siden har jeg været med til at komponere og indspille noget musik til en kunstinstallation i Cisternerne, som er et udstillingssted i København, og her kan man høre instrumentet reflektere over vulkaner og kæmpe kratere. Så på den måde prøver jeg også at få instrumentet ind i nogle andre sammenhænge, end dem man kender.
Hvad fik dig i sin tid til at vælge at spille accordeon, da du voksede op på Bornholm?
– Der er en sjov lille historie. Jeg var syv år, da jeg begyndte. Men accordeon var ikke mit førstevalg. Jeg havde måske tænkt, jeg skulle spille klaver, guitar eller trommer, som mange i den alder synes er sjovt. Men på det tidspunkt var der meget begrænset plads på musikskolen, og mine forældre havde meldt mig til lidt sent. De sidste pladser, der var tilbage, var sjovt nok blokfløjte og accordeon. Min søster spillede også accordeon før mig. Jeg vidste derfor godt, hvad det var, og på en eller måde blev det det, og så kunne jeg overtage min søsters gamle instrument. Det var lidt praktisk, og så holdt jeg jo ved.