Lygtepæle skal omdannes til ladestandere til elbiler

Lygtepæle skal omdannes til ladestandere til elbiler
Bornholm skal være forsøgskanin i nyt projekt, hvor lygtepæle i gamle bydele - blandt andet i Rønne - skal omdannes til ladestandere til elbiler. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | 18. MAJ 2022 • 17:56
Jesper Gynther
Journalist
NYHED
18. MAJ 2022 • 17:56

I et nyt forskningsprojekt vil 10 lygtepæle på Bornholm blive omdannet til ladestandere til elbiler. Hvis projektet lykkes, betyder det, at man vil kunne etablere ladeteknologi i de gamle kulturhistoriske områder på Bornholm.

Bornholm skal være test-ø i et nyt forsøgsprojekt, hvor det skal undersøges, om det lovgivningsmæssigt, teknisk og rent praktisk kan lade sig gøre at oplade elbiler direkte fra lygtepæle i de kulturhistoriske områder på Bornholm.

Projektet er lavet af Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i samarbejde med Bornholms Energi & Forsyning og Bornholms Regionskommune og er støttet af Vissing Fonden.

– Alle, der har kørt elbil, har haft ’rækkevidde-angst’. Alle, der har kørt elbil, har været ramt af ’ladestander-panik’. Dette projekt har dermed potentialet til at blive et Columbusæg. På Bornholm, i Danmark og i resten af verden, fortæller direktør Claus M. Andersen fra Bornholms Energi & Forsyning i en pressemeddelelse.

– Det er smart, det er elegant, og det kan udrulles meget hurtigt - hvis det virker, siger han.

Også Vissing Fonden er optimistiske.

– Perspektiverne er store, ikke bare for Bornholm, men for områder og byer i Danmark og internationalt, hvis forskningsprojektet kan bidrage til at sikre tilstrækkeligt med ladestandere i byerne til fremtidens mange elbiler. Vi ser frem til at følge forskningsprojektet nøje, siger formanden for bestyrelsen i Vissing Fonden, Hans-Henrik Eriksen.

Løsning for elbilsglade beboere i kulturhistoriske områder

Mange af de kommende elbils-ejere på Bornholm vil kunne oplade på egen grund ved hjemmet. I de gamle bornholmske kulturhistoriske områder er det for de fleste imidlertid ikke muligt at parkere på egen grund og dermed ikke muligt at lade fra egen ladestander.

Derfor møder projektet opbakning fra Bornholms borgmester, Jacob Trøst (K).

– Det er vigtigt, at vi på Bornholm arbejder for at skabe tilgængelig ladeinfrastruktur for alle øens borgere. Hvis vi kan bruge eksisterende lygtepæle som ladestandere, kan det være en interessant løsning i kulturhistoriske områder, hvor få beboere har egen parkering, og hvor gader og stræder ofte er for smalle til, at der kan opstilles egentlige ladestandere, siger han.

Projektet antager desuden, at brugen af lygtepæle til udbredelse af ladeinfrastruktur i byer på Bornholm såvel som i resten af Danmark kan gøre det billigere at udrulle ladeinfrastruktur i Danmark og samtidig øge brugen af og interessen for elbiler blandt lokalbefolkningen.

LED-belysning har frigjort elektrisk kapacitet

At det er muligt at bruge lygtepælene som ladestandere skyldes, at omstillingen til intelligent LED-belysning i lygtepæle har frigjort elektrisk kapacitet, som potentielt kan udnyttes til ladeinfrastruktur til elbiler.

Ved at udnytte den eksisterende infrastruktur forventes en væsentlig billigere og simplere udrulning, da der hverken skal graves vej op eller etableres nye kabler.

– Ofte er DTU's forskning dybt fokuseret på de tekniske forhold ved ny energiteknologi - at få teknologi til at virke på en ny eller smartere måde. Med Vissing Fondens bevilling er vi taknemmelige for at få mulighed for at forfølge forskning, der også inddrager borgernære, æstetiske og lokale forhold ved udrulning af ny energiteknologi, siger lektor og forskningsleder Chresten Træholt, som oplyser, at et andet formål ved projektet er at øge forståelsen for brugen af elektriske biler blandt alle borgere.

Ved projektets afslutning sigtes der mod at have afprøvet 10 nye ladestandere i eksisterende lygtepæle i den indre by i Rønne eller i andre bornholmske byer.