Som bekendt er det svært at slikke sårene, når de sidder i ryggen, men i nærværende problematik kan DAT da i det mindste sende i hvert fald noget af regningen videre til brugerne, og Rungholm vurderede da også, at den nye afgift vil lægge omkring 20 kroner på prisen fra og til Bornholm, hvilket han også forklarede kommer ovenpå det, DAT og dermed passagererne i forvejen betaler for CO2-kvoter i EU.
Og han toppede sin frustration med denne bemærkning:
– Jeg ser til min store undren, at færgerne ser ud til at skulle have rabat, på trods af at de sviner meget mere end flyene, men det er jo sådan det er. Man kan undre sig over, hvordan det hænger sammen. Det giver absolut nul mening for sådan en som mig, men det kan være, det giver mening i en politikerhjerne.
Slangen i paradiset er åbenbart CO2-afgifter, og det vidner om, hvor svært det er at foretage den feberredning, som muligvis kunne være undgået med rettidig omhu, hvor verden havde reageret og stoppet CO2-udledningerne, som er motoren i den globale opvarmning, i tide. Den svenske fysiker Svante Arrhenius forudsagde faktisk allerede i 1897, at temperaturerne ville stige på grund af de øgede kuldioxidudledninger, men ikke mange, om nogen, lyttede. Siden har målinger igen og igen bekræftet teorien, men nu står vi altså her med balladen, og folk himler op over forsøg på at mindske CO2-udslippet – og glem ikke, at vindmøller tager udsigten og larmer og støjer! Det er ikke nemt.