Kulturugen drømmer om især én ting

Kulturugen drømmer om især én ting
Søndag inviterede Danmarks Lærerhøjskoles Kor til morgensang på Halleklippen i Nexø på kulturugens sidste dag. Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 26. SEP 2023 • 07:57
NYHED | ABONNENT
26. SEP 2023 • 07:57

Den bornholmske kulturuge er ovre for denne gang, men vender den tilbage næste år? Finansieringen er altid problemet, og en eventuel ny hovedsponsor kan blive afgørende.

De sidste arrangementer i den bornholmske kulturuge løb af stablen i weekenden, og man forstår, at det er en intens affære, når man skal presse hele 10 dage ind i én uge, hvor i øvrigt 70 arrangører byder op til dans med samlet set over 160 arrangementer.

Formanden for Bornholms Kulturuge og Gaarden, Mikkel Bach-Jensen, er som udgangspunkt godt tilfreds med afviklingen og forløbet af årets uge.

– Vi er flere fra sekretariatet, der har været rundt til diverse arrangementer, og den overordnede konklusion er, at det er gået fint, siger han.

– Besøgstallet ser ud, som om det er okay.

I denne uge bliver der sendt spørgeskemaer ud til arrangører og publikum, hvor de kan bedømme kvaliteten af ugen, dernæst skal data bearbejdes, og sandsynligvis i starten af november vil den autoritative evaluering foreligge.

Da Mikkel Bach-Jensen i DR Bornholm mandag morgen blev interviewet om kulturugen, svarede han lidt tøvende på, om der også vil være en kulturuge til næste år, sådan som der altså nu har været det gennem 22 år.

Dette tøvende svar faldt til trods for, at det ikke umiddelbart ser ud til, at det kommunale tilskud til næste år bliver reduceret i forhold til de vante 180.000 kroner.

– Det er selvfølgelig rigtig vigtigt, at det tilskud ser ud til at blive fastholdt, men vi skal jo bruge samlet en million kroner for at få en kulturuge til at balancere, og hvor vi også kan udbetale nogle tilskud til nogle arrangører, lave noget markedsføring, have et sekretariat og så videre, siger formanden.

Små beløb

Resten af budgettet fra de 180.000 kommunale støttekroner op til den nødvendige million, altså cirka 820.000 kroner, kommer fra dels diverse sponsorer, dels fra salget af kulturugearmbånd.

– Når jeg tog et forbehold i radioen, så skyldes det, at det simpelthen ikke er så nemt, siger Mikkel Bach-Jensen.

Det er svært hver gang?

– Ja, det er det, og det virker ærlig talt, som om det er blevet lidt sværere.

At finde sponsorer eller hvad?

– Det er vi faktisk lykkedes meget godt med. Der er kommet flere til, men det drejer sig om relativt små beløb fra de enkelte, og vi har jo ikke haft en hovedsponsor, siden vi havde Færgen. Vi savner den ene, store sponsor, som synes, at det her er en vigtig ting for Bornholm i september måned. Det er nu spredt ud på en række mindre fondsansøgninger, men det, vi egentlig går og drømmer om, er, at vi får hul igennem til en fond, som synes, at man gerne vil understøtte en udviklingsproces i tre, måske fire år, så vi kan få lidt ro omkring økonomien.

Og være hovedsponsor med et klækkeligt beløb?

– Ja, man kan kalde det hovedsponsor, men i virkeligheden handler det om et udviklingsspor, som for os skal fokusere på kultur til børn og unge, og som en fond kunne have lyst til at understøtte i en årrække. Det ville gøre, at vi reelt kunne fokusere på at arbejde med det, mens der nu går så utrolig meget krudt med bare at sikre basisfinansieringen. Det tager jo fokus væk fra det, som det egentlig burde handle om, og som vi gerne vil lægge vores kræfter i.

En halv million

Hvor meget gav Færgen som hovedsponsor?

– Den gav en halv million kroner.

Og det, I drømmer om, er så en fond, der ville være rede til at gå ind med et tilsvarende beløb?

– Ja, det mest realistiske scenarie, og det har vi heldigvis et godt samarbejde med kommunen om, er, at vi finder en fond, som godt kan se en idé i et projekt, som vi udfærdiger sammen med kommunen og gerne også folkeskolerne. Men det er først en proces, der starter for alvor, når der er luft til det oven på den overståede kulturuge.

Men alt i alt ser det ud som de foregående år på den måde, at der skal kæmpes for, at en ny kulturuge bliver til noget?

– Ja, det må man sige. Der er en række arrangører, som gerne vil være med, men dem skylder vi også at gøre noget ordentligt ud af det i forhold til markedsføringen af programmet. Det kan godt være svært at finde penge til, men det er nødvendigt. Faktisk er vores markedsføringsbudget forbavsende lille set i forhold til opgaven, og jeg kunne godt ønske mig, at vi kunne skrue op for det, så arrangørerne får den omtale, de fortjener, siger Mikkel Bach-Jensen.

Det, du siger, er altså, at det er svært, og at du ikke kan love, der kommer en kulturuge næste år – eller hvad?

– Ja, noget i den stil. Men der sidder trods alt en ulønnet bestyrelse, som gerne vil det her og har en særlig kærlighed til kulturugen.

FÅ ABONNEMENT