Hun dyrker gentagelsen: 'Natursansninger betyder meget for mig'

Hun dyrker gentagelsen: 'Natursansninger betyder meget for mig'
Der er både store og små værker på Hanne Mailands udstilling 'Gentagelsen er rytmen' på Svanekegaarden. For endevæggen hænger de to store oliemalerier 'Den lyse nat' og 'Den blå time'. Foto: Jens-Erik Larsen
KUNST | SVANEKE | ABONNENT | 20. SEP 2021 • 14:00
Niels Ebdrup
Journalist
KUNST | SVANEKE | ABONNENT
20. SEP 2021 • 14:00

Hanne Mailand reflekterer i anledning af sin nye soloudstilling 'Gentagelsen er rytmen' over at gengive naturen igen og igen.


For første gang i seks år præsenterer den anerkendte billedkunstner fra Allinge, Hanne Mailand, bornholmerne for en stor soloudstilling. Den seneste udstilling var på Bornholms Kunstmuseum, men denne gang er det gæsterne på Svanekegaarden, der har fornøjelsen af kunstnerens abstrakte naturskildringer.

Den nye udstilling hedder 'Gentagelsen er rytmen'. Det kan synes som en lidt kryptisk titel. Men 81-årige Hanne Mailand har malet i mange år og kan nu tilslutte sig filosoffen Søren Kierkegaards tanker om gentagelsen.


Hanne Mailands værker forsøger at afbillede naturens abstrakte værdier. Her værket 'Livfyldt løv'. Foto: Jens-Erik Larsen


– Vi ved, at H.C. Andersen har sagt: At rejse er at leve. Jeg vil sige, at leve er også at male, og at male er en rejse. Denne rejse, efter nu 50 år på Bornholm, har givet udstillingen den titel – 'Gentagelsen er rytmen'. Uha, kan man tænke, man kan jo netop ikke som maler gentage sig selv. Den refleksion, der opstår i processen, når man maler, er altid ny, og man kopierer naturligvis ikke sig selv. Det vil man gå død på.

– Men det var Søren Kierkegaards filosofiske pointe, at hvis man vil elske livet, må man elske gentagelsen. Kierkegaard påpeger, at gentagelsen ikke udelukkende er triviel. For mens håbet retter sig mod en ukendt fremtid, og erindringen griber bagud efter en tabt fortid, så udgør gentagelsen vores mulighed for at blive nærværende i det nærværende.

– Vi lever i naturens tidsdimension og årstidernes vekslen. Vi åbner os med vore sanser, og den motiviske gentagelse er muligheden for fordybelse og uddybelse, siger Hanne Mailand.


Billedkunstner Hanne Mailand vender nu tilbage med sin første soloudstilling i seks år. Arkivfoto: Berit Hvassum

Abstrakt natur

Udstillingen er delt i to. Den indeholder således et appendiks i et lille lokale, der til lejligheden bliver kaldt 'Den italienske suite'. Rummet hedder sådan, fordi det indeholder værker, som Hanne Mailand har lavet under ophold i Italien. Det er primært figurative tegninger inspireret af den italienske kunsthistorie. I de små tegninger optræder flere religiøse motiver.

Størst opmærksomhed vil hovedudstillingen dog nok få. Den består af 41 værker – fra store oliemalerier til små oliekridtstegninger. Det er Hanne Mailand-kunst, som man kender den: Vibrerende billeder, der er abstraktioner over naturen.

– De der natursansninger betyder meget for mig, fortæller Hanne Mailand.

– Men billederne er ikke en naturalistisk gengivelse af prospektet – havet, klipperne – men en gendigtning over det. Det er de abstrakte værdier. Det er rytme, struktur, farve i lys – og så klang, siger Hanne Mailand.

Hanne Mailands udstilling 'Gentagelsen er rytmen' kan ses på Svanekegaarden frem til 10. oktober.