– Det var vigtigt for mig at få nogle af hendes tidlige tegninger med til at danne den fulde retrospektive gennemgang. Jeg husker tilbage fra vores tid på akademiet, hvor vi stod og arbejdede i atelieret, mens mændene gik ned på det værtshus, hvor vi ikke måtte komme. Der producerede hun noget af sin tidlige grafik som det her, og det viser jo, hvor stærk en grafiker og dygtig tegner, hun var, siger Hanne Mailand. Værket viser forskellige tegninger med motiver af blandt andet måger, fuglevinger og geder. Men også mere dystre motiver af fabeldyr såsom en kvindekrop med vinger og harehoved. Og på den måde indkapsler den også, hvad der var så særligt for Westmans kunstneriske virke. Inspirationen fra naturen såvel som det mere dunkle udtryk.
– Skal man beskrive Inge Lises stil helt kort, så er det naturinspirerede helt centralt. Naturen løber som en linje, men det er altid med en alvor bag. En form for løftet pegefinger, der siger; pas nu godt på naturen, for ellers... Og sådan var hun jo; meget engageret, siger Hanne Mailand.
Hun hæfter sig ved det alvorlige, melankolske udtryk som et livsvilkår for Inge Lise Westman allerede fra studietiden.
– Jeg har jo kendt Inge Lise, siden hun var 20 år gammel. Og fra hun var helt ung, har hun haft en søgning mod det mørke. Hvor vi andre var optaget af det mere lyriske og poetiske udtryk, tog hun afstand fra det. Og det blev jo så desværre kun forstærket med årene, også set i lyset af de tab, hun led privat, siger Hanne Mailand med tanke på det knusende tab af sønnen; billedkunstner Emil Westman, der døde af kræft i 2016. En personlig tragedie, der også smittede af på Westmans kunst, hvor det melankolske udtryk vandt mere indpas. Selv beskriver Hanne Mailand, at hun foretrak de mere farverige perioder i Westmans karriere.
– Hun havde blandt andet en meget smuk periode, hvor hun malede mågevinger og sneglehuse som lå i sådan en pragtfuld blå nuance. I en meget lysende og drømmende blå, nærmest åndfuld, siger Hanne Mailand.