Høst sætter sankthans-rekord

Høst sætter sankthans-rekord
Et Oluf Høst-maleri af et sankthansbål satte forleden med en auktionspris på 1,6 millioner kroner ny rekord for Høst og overhalede også en Gudhjem-komposition af Richard Mortensen som alle tiders dyreste bornholmske maleri.
KUNST | BORNHOLM | ABONNENT | 23. JUN 2021 • 17:04
Af:
Peter Tiemroth
KUNST | BORNHOLM | ABONNENT
23. JUN 2021 • 17:04

Her ved midsommer kan det da kaldes prisrekord til tiden, at Oluf Høsts ”Sankt Hans Nat”, Gudhjem fra 1953 – 97 gange 162 cm – forleden fik hammerslag på 1,55 millioner kroner hos Bruun Rasmussen i København.

Hermed vippede Oluf Høst både Richard Mortensen og Ejler Bille af pinden som ophavsmand til alle tiders dyreste bornholmske maleri. En titel Mortensen eller har haft helt siden 1989 for maleriet ”Gudhjem" fra 1935, der måler 126 gange 163 cm.

Dengang fik billedet hammerslag på 1,3 milioner kroner. Rekorden fik et nøk opad i 2004, da ”Gudhjem” handledes for 1,4 millioner kroner. Tæt på kom Mortensens sommerkammerat Ejler Bille i 2007, da ”Komposition” fra Gudhjem, 1934 – 67 x 74 cm – for 1,25 millioner kroner kom til Holstebro Kunstmuseum.

De unge himmelstormere

Mens Høst allerede i 1930’erne som etableret kunstner residerede højborgerligt i den statelige villa på Nørresand, der i dag er museum, så sommerlejede de unge ukendte Mortensen og Bille sig ind på loftsværelser i de to gamle gulkalkede bindingsværkshuse, der flankerer indgangen til Holkadalen.

De kom blandt andet sammen med billedhuggeren Sonja Ferlov og maleren Hans Øllgaard og samledes hos keramiker-søstrene Lisbeth og Gertrud Hjorths værksted. Også digteren Gustaf Munch-Petersen og maleren Sigurd Vasegaard sluttede sig til – så tæt at de senere blev gift med søstrene.

Ved sin død i 1993 – 82 år gammel – var Mortensen en af sin samtids få danske kunstnere, der nød international berømmelse, og han var almindeligt anerkendt som en af pioner-skikkelserne inden for den abstrakte kunst.

”Duften får form”

Mens køberen til det nye rekordbillede ønsker at være anonym, så er sælger arvinger til bogtrykker Jørgen Nielsen, Frederiksberg Bogtrykkeri, der i 1953 erhvervede billedet direkte fra atelieret i det nuværende Høst-museum i Gudhjem.

Høst og Nielsen var mangeårige venner. I 1973 udgav Nielsen et pragtværk – efter datidens standard – med farvegengivelser af en lang række malerier med malerens egne kommentarer. Om rekordbilledet hedder det: ”Sankt Hansaften, hvor det faste opløses, og duften får form”.

Høst og brandfolkene

Prisen er rundt regnet en fordobling af et andet af Høsts sankthansbåls-malerier, som i fjor fik hammerslag på 800.000 kroner. Også dette sankthansbål betød en fordobling af den hidtidige Høstrekord fra 2004, der opnåedes for et Bogmemark-billede fra 1945.

Høst var lidenskabelig elsker af sankthansbålene, og ildebrande løb han op i både by og på land. Brandfolket var ligefrem instrueret i at varsko ham. Engang vendte han bilen på vej til amtmanden i Rønne, da han fik melding om en ildløs med ordene: ”Te fankinj me amtmanjsa midda, nåred brænjer”.

Og han fastslog, at ”man skal male en ildebrand, så folk bliver bange. Der var en mand, der købte et billede af mig, en ildebrand, men konen blev syg af at se på det – hun var lidt nervøst anlagt – så han måtte sælge det igen. Sådan skal det være.”