To udfordringer bremser udviklingen

To udfordringer bremser udviklingen
I byggeriet, industrien og turismen går det godt. Til gengæld kæmper detailbranchen. Det kom frem på Business Center Bornholms repræsentantskabsmøde. Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | Mandag 8. april 2024 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
ERHVERV | Mandag 8. april 2024 • 15:30

Det går godt i mange brancher på Bornholm, fortæller Business Center Bornholms bestyrelsesformand. Lange sagsbehandlingstider og manglende arbejdskraft er de to store udfordringer.

Lange sagsbehandlingstider er en bremseklods for udviklingen på Bornholm, mener det lokale erhvervscenter, og det er ikke den eneste.

Det fortalte bestyrelsesformand Karen Bladt, da hun aflagde beretning på BCB – Business Center Bornholms repræsentantskabsmøde mandag. Bremseklodserne skal ses i lyset af, at 2023 for mange brancher på Bornholm var et godt år med gang i både forretningen og udviklingen i de lokale virksomheder.

– Byggeriet og installationsbranchen melder om travlhed med store anlægsprojekter og byggerier, der vidner om, at der er investorer, der gerne vil placere kapital på Bornholm og dermed bidrage til øens udvikling. Fælles for brancherne er dog fortsat de lange sagsbehandlingstider i regionskommunen, fortæller Karen Bladt.

Hos BCB så man gerne, at den kommunale sagsbehandling kunne agere efterspørgselsdrevet, og når den ikke kan det, bliver sagsbehandlingstiderne en bremseklods, mener erhvervscentrets formand.

– På trods af lydhørhed i dialogen mellem bygge- og anlægsbranchen og regionskommunen, så er oplevelsen hos branchen ikke, at der er forbedringer på vej. Det kræver politiske prioriteringer og handlekraft, som jeg kun kan opfordre til, fortæller hun.


På mange måder går det godt i det lokale erhvervsliv, men lange sagsbehandlingstider og mangel på arbejdskraft er en udfordring, fortæller bestyrelsesformand Karen Bladt i Business Center Bornholm. Arkivfoto: Berit Hvassum


Rekordstort optag

I industrien og turismen går det også godt.

Flere virksomheder melder om gode resultater og har oplevet stor fremgang. Begge brancher har dog samme udfordring i forhold til at skabe mere udvikling. Manglen på arbejdskraft er i højere og højere grad en konkret hæmsko for yderligere succes, fortæller Karen Bladt. Ifølge hende er der brug for hele den bornholmske arbejdsstyrke og mere til.

– De faglige organisationer melder om rekordlav ledighed, og opgaven er nu at få de sidste ledige ud på arbejdsmarkedet, få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og at sikre tilflytning, fortæller hun.

Som bestyrelsesformand i BCB glæder Karen Bladt sig over, at der er et rekordstort optag på de lokale erhvervsuddannelser.

– Det er resultatet af mange indsatser, det lange seje træk, og vi skal glæde os over, at det giver pote, fortæller hun.

Levende ø

Tilflytning er også en vej til at skaffe og sikre kvalificeret arbejdskraft.

Selv om befolkningsudviklingen aktuelt går den forkerte vej på Bornholm, hæfter Karen Bladt sig ved, at der er en pipeline på flere end 642 potentielle tilflyttere, som tilflytterservice arbejder med.

Det er dog ikke på alle fronter, det går godt. Detailhandlen oplever svære tider, og de lokale butikker har faldende omsætning, og det er problematisk af flere grunde, fortæller Karen Bladt.

Butikkerne er nemlig ikke kun steder, hvor man kan handle. De er en livsnerve, og Bornholm er afhængig af en stærk detailbranche, der skaber oplevelser og liv i byerne, mener hun.

– Jeg håber derfor, at detailbranchen har mod på at kæmpe videre, så vi fortsat har en levende ø med butikker, sagde hun i sin beretning.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT