Derfor koster forkert lys på bilen 1.000 kroner

Derfor koster forkert lys på bilen 1.000 kroner
I tåge og under kraftig nedbør bør bilister tænde tågelyset. Er det tændt i klart vejr, udgør det en risiko for trafiksikkerheden. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
KRIMI | 5. FEB • 13:37
Henrik Nielsen
Journalist
KRIMI | 5. FEB • 13:37

Siden nytår har flere bilister fået en bøde for at bruge tågelys i klart vejr, og der er en god grund til, at folk skal huske at bruge det rigtige lys.

Siden 1990 har det været lovpligtigt at have tændt lys på bilen uanset tidspunkt på døgnet, men det er ikke lige meget hvilket lys. Det har flere bilister opdaget siden nytår.

Den 8. januar fik en 44-årig kvinde en bøde på 1.000 kroner for at benytte tågelys i klart vejr på Lille Torv i Rønne. 13 dage senere skete det samme for en 59-årig kvinde, som blev standset i Møllegade i Rønne. Den 26. januar var det en 45-årig mands tur. Han blev stoppet på Haslevej i Rønne, og senest blev en 18-årig mand stoppet på Zahrtmannsvej i Rønne, hvor han fik en bøde på 1.000 kroner for at anvende tågelys i klart vejr. Det skete den 2. februar.

Bornholms Politi fortæller, at det er håndhævelse af færdselsloven, når en bilist får en bøde for at køre med tændt tågelys i klart vejr. Nærmere bestemt drejer det sig om paragraf 33 stk. 5:

"Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt".

Fire er ikke bedre end to

Den formulering henviser vicepolitiinspektør Poul Brix Bjerregaard fra Bornholms Politi også til, da Tidende spørger politiet, hvorfor tændt tågelys i klart vejr udløser en bøde i stedet for en påtale, og om det har været et særligt fokusområde i det nye år.

– Der er ikke fra Bornholms Politis side tale om et særligt fokusområde, men når vi ser overtrædelser af færdselsloven, så agerer vi på dem. Hvis tågelys anvendes forkert, så kan det genere andre trafikanter og dermed udgøre en risiko for trafiksikkerheden, fortæller han.

Meldingen er den samme fra bilisternes interesseorganisation, FDM, som på sin hjemmeside slår fast, at fire lygter ikke altid er bedre end to.

"Især de forreste tågelygter giver anledning til forvirring – og irritation", skriver FDM og tilføjer, at overtræder man reglerne, kan man få en bøde på 1.000 kroner. Altså præcis som det er sket for de fire bilister her på Bornholm.

Da færdselsloven ikke indeholder nogen definition af tåge eller kraftig nedbør, vil det ifølge FDM være en almindelig, sproglig fortolkning og en konkret vurdering, der vil være afgørende.

På et splitsekund

I Rådet for Sikker Trafik nikker man også genkendende til Poul Brix Bjerregaards ord om, at forkert anvendelse af tågelys kan genere andre trafikanter og dermed udgøre en risiko for trafiksikkerheden.

– Det er vigtigt, at man husker at slukke sine tågelygter, når det ikke er tåget, for ellers risikerer man at blænde andre og fjerne deres fokus fra den øvrige trafik. I trafikken kan meget ske på et splitsekund, og derfor er det vigtigt, at der ikke er ting, der gør os uopmærksomme eller flytter opmærksomheden væk fra trafikken, siger Jakob Bøving Arendt, som er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Han tilføjer, at det ikke kun er tågeforlygterne, der kan udgøre et problem.

– En tændt tågebaglygte kan også blive misforstået, som at bilen foran er ved at bremse. Derfor er det vigtigt, at man kun benytter tågelyset, når det er tåget, eller vejret er meget usigtbart, siger Jakob Bøving Arendt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT