TikTok beder USA's højesteret om at blokere for tvangssalg
TikTok vil have højesteret til at blokere for lov om tvangssalg, indtil retten vurderer lovens gyldighed.
TikTok har mandag bedt USA's højesteret om at blokere midlertidigt for en lov, som tvinger appens moderselskab, kinesiske ByteDance, til at afhænde appen i USA, mens retten vurderer, om loven er forfatningsstridig.Det viser retsdokumenter ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Det amerikanske parlament, Kongressen, blev i april enige om at vedtage en lov, som tvinger ByteDance til at sælge TikTok.
Det sker, efter at flere landes regeringer er blevet bekymrede for, om ByteDance videregiver personlige data om deres borgere til den kinesiske regering.
Det amerikanske justitsministerium har kaldt TikTok "en omfangsrig og dybdegående trussel mod den nationale sikkerhed".
ByteDance har allerede forsøgt at gå rettens vej, fordi selskabet mener, at dets forfatningssikrede ret til ytringsfrihed bliver krænket med loven.
Det afviste retten i december. Siden har selskabet forsøgt at få sagen for højesteret og mener altså nu, at det har ret til at få loven blokeret, mens højesteret ser på sagen.
Som det ser ud lige nu, skal ByteDance afhænde TikTok i USA inden 19. januar.
Bytedance skriver i begæringen til retten, at "hvis amerikanerne, som flittigt er blevet informeret om de påståede risici for 'skjult' manipulation af indholdet, med åbne øjne vælger at se indholdet på TikTok, giver forfatningens første tilføjelse dem ret til det".
Forfatningens første tilføjelse (first amendment) sikrer amerikanerne retten til ytringsfrihed.
- Og hvis rettens beslutning bliver stadfæstet, giver det Kongressen carte blanche til at forbyde enhver amerikaner at tale, hvis man kan identificere en risiko for, at der ligger udenlandsk indflydelse bag, skriver Bytedance.
TikTok er en app, hvor brugerne kan dele korte videoer af sig selv. Appen blev oprindeligt kendt under navnet Musical.ly og blev primært brugt af unge mennesker, som delte videoer af dem selv, som dansede.
Appen er i dag en af de mest downloadede til både iPhones og Android-telefoner. Den bruges både af privatpersoner, professionelle influencere, firmaer og medier.
/ritzau/