Særligt små børn vurderes at være sårbare over for høje aluminiumværdier, som er målt i vandet i Kyrkjebø.
Børn i alderen nul til tre år, der siden 2021 har boet fast i den norske by Kyrkjebø, indkaldes til en sundhedsundersøgelse, efter at det er påvist, at aluminiumindholdet i drikkevandet har været for højt.Det er blevet konkluderet, efter at Høyanger kommune har gennemgået analyser af vandprøver fra Kyrkjebø Vandværk helt tilbage fra 2004.
Det skriver det norske medie NRK.
Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI), som er Sundhedsstyrelsens norske pendant, er det særligt små børn, som er mest sårbare over for eksponering af det påviste aluminiumniveau.
Den generelle grænseværdi for antal milligram aluminium per liter vand i Norge er på 0,2. Den er dog endnu lavere for børn mellem nul og tre år.
For nyfødte ligger den sikre grænse på 0,03 milligram aluminium per liter. For spædbørn i alderen fire måneder til et år ligger grænsen på 0,08, og for et- til treårige er grænsen 0,128.
I FHI's vurdering fremgår det, at der siden 2021 er målt en gennemsnitlig værdi på 0,54 milligram aluminium per liter vand fra Kyrkjebø vandværk.
Den højeste værdi, der er blevet målt, er 0,84 milligram per liter.
Alt efter barnets alder er niveauerne af aluminium i drikkevandet altså fire til 18 gange højere end grænseværdien.
Desuden oplyser Høyanger kommune i en pressemeddelelse, at der også har været for høje gennemsnitsværdier af aluminium i drikkevandet fra 2011 til 2016 samt i 2006.
FHI oplyser, at de mulige konsekvenser af langvarig eksponering af for høje værdier af aluminium kan føre til permanente skader på nervesystemet.
Det har derfor anbefalet, at man gennemfører helbredskontroller for at afdække eventuelle neurologiske udfald hos børn, der har drukket vandet i Kyrkjebø.
Børnene bliver derfor indkaldt til en sundhedsundersøgelse til efteråret og endnu en kontrol til næste forår, oplyser kommunen.
Borgmesteren i Høyanger kommune, Petter Sortland, understreger alvorligheden af sagen over for NRK.
- Der er ikke andet at gøre end at beklage, siger borgmesteren, der kalder sagen for et systemsvigt.
- Vi har fået tilbagemeldinger på prøver, men det er ikke nået frem til dem, der træffer beslutninger, og der er ikke blevet sat ind med tiltag, siger Sortland.
Onsdag har kommunen indkaldt til et folkemøde i Kyrkjebø. Ifølge NRK vil Petter Sortland fremlægge alt, hvad de ved.
- Vi skal ikke lægge skjul på noget som helst. Vi må tage den kritik, vi fortjener. Det er ikke så rart at stå i, siger Sortland til NRK.
Siden fredag har Høyanger kommune desuden indført et drikkeforbud mod vand fra Kyrkjebø vandværk. Det indebærer, at vandet ikke må drikkes eller bruges i madlavning.
/ritzau/