EU-lande vedtager klimatold for industriimport

13. DEC 2022 • 13:02UDLAND

Ny mekanisme indebærer, at der betales en CO2-afgift, når man importerer bestemte varer fra lande uden for EU.

EU's medlemslande har tirsdag vedtaget en særlig mekanisme, der skal være en vigtig del af den europæiske klimapolitik.

I praksis er der tale om en told knyttet til det udslip af drivhusgasser, som forårsages af visse industrivarer, som importeres til EU.

Det hedder på engelsk Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) og på dansk CO2-grænsetilpasningsmekanismen.

Ifølge avisen Financial Times er der tale om den første told af sin slags. Den skal forsøge at løfte miljøstandarden globalt.

Ifølge Martin Birk Rasmussen, international klimaanalytiker i den grønne tænketank Concito, er det grundlæggende et positivt tiltag.

- Det er overordnet set en nyskabelse. Vi har ikke set den type lovgivning før, så det er et af de nye redskaber i værktøjskassen. Der er derfor en masse elementer i den, vi skal se fungere i praksis, siger han.

Mekanismen fungerer sådan, at selskaberne i EU-lande skal købe CBAM-certifikater, når visse varer importeres fra lande uden for EU. I første omgang gælder det cement, jern og stål, aluminium, gødningsstoffer og elektricitet.

Prisen svarer til det, der ville være blevet betalt, hvis varerne var blevet produceret efter EU's regler for prissætning af CO2-udslip.

Omvendt kan EU-importører også fratrække omkostninger, hvis de allerede har betalt for det CO2, der anvendes til at fremstille varerne uden for EU.

En parallel kan trækkes til den danske CO2-afgift, der er blevet aftalt for industrien, og som ser ud til at være på vej for landbruget. Der er dog en afgørende forskel, fortæller Martin Rasmussen:

- Mekanismen (CBAM, red.) har fokus på den produktion, der er uden for EU, mens den danske CO2-afgift har det inden for landets grænser. Så det er to steder, prisen for drivhusgasudledning kommer til at være, siger han.

Ifølge det hollandske parlamentsmedlem Mohammed Chahim, der var i front for forhandlingerne for EU-Parlamentet, bliver det nye tiltag en "afgørende hjørnesten i europæiske klimapolitik".

- Det er en af de eneste mekanismer, vi har, som kan give vores handelspartnere incitament til at skrue ned for CO2-forbruget i produktionsindustrien, siger han ifølge AFP.

Aftalen er foreløbig, og der begynder en testperiode i oktober 2023. Det er planen, at der skal ske en gradvis implementering.

Hvornår det sker, afhænger af forhandlinger senere på ugen om resten af reformen af EU's CO2-marked.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU