Mulig U-vending truer Audi inden Formel 1-debut

2. APR 2025 • 15:20SPORT

Audi kan ende med at trække sig fra Formel 1 før tid, hvis sporten fører regelændring igennem.

Den tyske bilfabrikant Audi har i årevis flirtet med Formel 1 om at indtræde i motorsportens kongeklasse. Selv efter den længe ventede annoncering ulmer usikkerheden dog stadig i kulissen.

Sidste år valgte mærket endelig at binde sig til Formel 1-projektet, efter at Det Internationale Motorsportsforbund (FIA) introducerede et nyt reglement, der træder i kraft i 2026.

Siden 2014 har Formel 1 kørt med 1,6 liters sekscylindrede hybridmotorer, der blev introduceret som led i en strategi for at tiltrække flere bilfabrikanter til sporten efter en periode med faldende popularitet.

Det reglement, der planmæssigt skal indføres i 2026, fortsætter ned ad samme sti som det nuværende, men udliciterer en større del af motorkraften til en elmotor, så den nu skal splittes 50/50 mellem forbrændings- og elmotoren.

Flere højtstående personer i FIA, heriblandt præsident Mohammed Ben Sulayem, har for nylig givet udtryk for, at forbundet overvejer at forkorte 2026-regelsættet til en varighed på to år eller droppe det fuldstændig.

Alternativet skulle i stedet være en ticylindret motor, der kører på biobrændstof, hvilket vil tage sporten i en helt anden retning end planlagt. En teknologisk retning, Audi ikke er interesseret i at følge.

Det tyske bilmærkes interesse i Formel 1 er baseret på dets politiske holdning og ønske om at fremvise den bedste og mest avancerede teknologi, som kan bruges til at cementere Audi som frontløber for hybrid-gadebiler.

For mange Formel 1-fans er den øredøvende larm en af de absolut største tiltrækningskræfter, hvilket en ticylindret motor ville bringe tilbage til serien.

Det forventes, at bilerne vil tage endnu et nøk nedad på decibelmåleren næste år grundet den øgede elektriske ydelse.

- Lyden har stor indvirkning på, hvordan folk oplever sporten, og den har vi manglet i over ti år nu, siger tidligere racerkører og motorsportsekspert John Nielsen.

Vælger FIA at lave en U-vending med motorerne, vil det blive et problem for Audi og de andre motorfabrikker, der forgæves vil have investeret flere hundrede millioner kroner på udviklingen af de dyre og komplekse 2026-motorer.

- Hvis Audi ender med at trække sig, vil det ikke være første gang, at en fabrikant skifter mening om at træde ind i Formel 1, og det vil heller ikke være den sidste.

- Audi har allerede solgt halvdelen af teamet til en saudiarabisk investeringsfond. Det kan være første step mod en exit-plan, skulle FIA ende med at skifte mening om reglementet så sent i udviklingsfasen, siger John Nielsen.

Flere teams, herunder Red Bull og Ferrari, menes at være åbne for at skrotte det kommende motorreglement til fordel for billigere og mere enkle ti- eller ottecylindrede motorer på biobrændstof.

Red Bull har et tæt samarbejde med amerikanske Ford, som ikke er fortaler for hybridmotorer, og Ferrari har historisk set altid været modstander af elmotorer.

- Fra et sportsligt synspunkt skal der gøres en overvejelse over, hvad der er bedst for den næste generation af Formel 1-biler. Den nuværende udvikling med bæredygtigt brændstof åbner en verden af muligheder, siger Red Bull-teamchef Christian Horner til Reuters.

- Lige nu udvikler vi en meget dyr og kompleks motor til 2026. Puristen i mig ville elske at vende tilbage til en motor med ti cylindre på biobrændstof, som både vil gøre bilerne lettere og genindføre den klassiske lyd til en brøkdel af prisen. Det er i hvert fald værd at overveje, siger han.

Selv hvis Audi skulle droppe Formel 1-projektet, vil det ikke være så skadeligt for sporten, som det ville have været tilfældet for ti år siden, mener John Nielsen.

- Formel 1 har længe påtaget sig stort ansvar som pioner for bilbranchen og udvikling af teknologi til gadebiler. Spørgsmålet er, om det stadig er den rigtige retning at gå rent sportsligt.

- Populariteten er så stor lige nu, at bilfabrikkerne ikke længere kan sætte dagsordenen for sportens fremtid på samme måde som før i tiden, lyder det fra den tidligere Le Mans-vinder.

Audi har aldrig deltaget i Formel 1, men har motorsportshistorie fra både rally og sportsvogne, hvor mærket har vundet VM flere gange.

Danske Tom Kristensen vandt syv af sine ni Le Mans-sejre med den tyske fabrikant.

/ritzau/

MESTE LÆST SPORT (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT