Studie: Læseglæden hos skoleelever falder jo ældre de bliver

20. AUG 2025 • 13:11INDLAND/KRIMINAL

Smartphones stjæler den tid, elever ellers skulle have brugt på bøger, lyder det i kortlægning af læselyst.

Når børn begynder i skolen, er mange af dem glade for at læse. Men fra 4. klasse går det ned ad bakke for læselysten.

Lavpunktet nås i 7. og 8. klasse, hvorefter glæden ved at læse stiger en smule i 9. klasse.

Det viser en undersøgelse af læseglæden hos knap 6000 folkeskoleelever fra 0.-9. klasse i Rudersdal Kommune.

Det er både forhold i og uden for skolen, der er skyld i den faldende læselyst, lyder det fra lektor Simon Skov Fougt, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

- Eleverne giver udtryk for, at de oplever at have mindre indflydelse på, hvilke tekster de læser i skolen, jo højere vi kommer op i klassetrin.

Her er der plads til forbedringer, når det gælder motivationen for at læse, mener forskeren.

- Måske skal vi give eleverne lidt mere indflydelse på, hvad de læser, og måske skal lærerne være bedre til at forklare, hvorfor eleverne skal læse de forskellige bøger.

- I et motivationsperspektiv er det langt bedre at få at vide, at "du skal læse fordi", frem for "du skal læse den her bog", siger Simon Skov Fougt.

Undersøgelsen viser også, at smartphonen er en af de store syndere, når det gælder børns manglende læseglæde.

Allerede i børnehaveklassen er der en mindre gruppe elever, der bruger mere end fem timer om dagen på skærmen i fritiden.

- Jeg kan se, at elevernes tidsforbrug på sociale medier stiger voldsomt op gennem klassetrinene.

- Hvis en elev for eksempel har fem timers fritid og bruger de fire på sociale medier, så er der ikke meget tid tilbage til at læse i.

Det bør give anledning til overvejelser hos nogle forældre, mener han.

- Der ligger også et opdragelsesmæssigt budskab i den her rapport - at forældrene tager mere ansvar for deres børns brug af smartphones og sociale medier, siger Simon Skov Fougt.

En international læseundersøgelse har tidligere slået fast, at læselysten på 4. klassetrin har været faldende siden 2011.

Men det er ifølge forskeren første gang, at samtlige elevers læseglæde systematisk er kortlagt på tværs af alle klassetrin i en kommune.

Selv om undersøgelsen gælder elever i Rudersdal, der betegnes som en ressourcestærk kommune, er der ifølge lektoren formentlig tendenser, der gør sig gældende flere andre steder.

- Når elever for eksempel giver udtryk for, at de oplever mindre indflydelse på, hvad de læser, så tror jeg også, at det gør sig gældende i andre kommuner, siger Simon Skov Fougt.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT