Efterkommeres motivation daler mere i første uddannelsesår
Studerendes motivation daler i første år på videregående uddannelser. Især efterkommere mister motivationen.
Efterkommere mister i højere grad motivationen i løbet af første uddannelsesår på videregående uddannelser.Det viser en analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
I analysen er de studerende blevet bedt om at vurdere deres motivation på en skala fra 1-10 over fire gange på deres første år på en videregående uddannelse.
Resultatet viser, at motivationen daler med 17 procent blandt studerende over det første år.
Faldet er dog størst blandt efterkommere. Her er motivationsniveauet faldet med 2,5 i slutningen af første skoleår. Hos personer med dansk oprindelse og indvandrere falder det med henholdsvis 1,4 og 1,8.
Og det er overraskende, siger Jens-Peter Thomsen, der er professor i mobilitet og ulighed hos Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive.
- Normalt, når vi kigger på efterkommeres valg af uddannelse, så er de meget målrettede. Målrettet i forhold til, at man ikke skal spilde sin tid i uddannelsessystemet og få en god uddannelse, der giver en høj indkomst og en høj status.
- Derfor overrasker det mig, når den daler så meget, for jeg ville tro, at det var på niveau med de andre grupper, siger han.
Men det hænger formentligt sammen med de studerendes faglige engagement og den sociale tilknytning til de medstuderende, vurderer Andreas Pihl Kjærsgård, der er seniorkonsulent hos EVA.
- For efterkommere kan det være, at de er kommet ind på en nogle studier, hvor de i virkeligheden ikke passer særlig godt fagligt eller socialt, siger han.
Også personer med lave gennemsnit i gymnasiet mister i høj grad motivationen i løbet af første uddannelsesår.
Ifølge analysen er dalende motivationsniveau skyld i et øget frafald fra uddannelserne.
Derfor er der alt anden lige grund til, at uddannelserne skal kigge på, hvordan de kan komme motivationsfaldet til livs, mener Andreas Pihl Kjærsgård.
- Uddannelserne kan overveje, hvilke centrale elementer der er i den gode undervisning eller det gode studiemiljø, som kan øge det faglige engagement, og hvor man skal sætte ind for at øge den sociale tilknytning.
/ritzau/