Taler rygterne sandt bliver DSV verdens største på sit felt

12. SEP 2024 • 13:51ERHVERV/POLITIK

Målt på omsætning vil DSV med DB Schenker overhale konkurrenter og blive verdens største logistikselskab.

Lykkes det DSV at købe tyske DB Schenker, vil det gøre det danske selskab til det største inden for logistik i verden.

Derfor må det også anses som en stor sejr for DSV, hvis den sidste underskrift på købskontrakten bliver sat.

Det siger Mikkel Emil Jensen, som er senioranalytiker hos Sydbank og følger DSV.

- De kan faktisk fordoble deres indtjening over tid ved opkøbet af Schenker. Så det er virkelig noget, der skubber til tingene for DSV, siger han.

Målt på omsætning vil DSV sammen med DB Schenker overhale logistikselskabet Kuehne+Nagel og DHL's logistikdel.

I sit regnskab for 2023 har DSV angivet, hvor stor en markedsandel de største logistikselskaber har.

Her har det danske selskab placeret sig selv på tredjepladsen med en markedsandel på fire procent. I toppen ligger Kuehne+Nagel og DHL Logistics, der hver menes at have en andel på fem procent.

DSV angiver DB Schenkers markedsandel som værende tre procent. Dermed vil de to selskaber tilsammen nå en markedsandel på omkring syv procent.

De lave tal vidner ifølge Mikkel Emil Jensen om en fragmenteret branche med meget konkurrence. Det betyder, at analytikeren ikke forventer, at konkurrencemyndigheder vil sætte en stopper for et muligt opkøb.

- Selv om man er de største, er man stadig relativt små. Konkurrencen er benhård på markedet. Så nej - de kommer ikke til at være i problemer med konkurrencemyndighederne, siger Mikkel Emil Jensen.

Han påpeger dog, at der kan være enkelte områder lokalt, hvor DSV sammen med DB Schenker har en for stor del af markedet. I det tilfælde kan det løses ved at sælge mindre bidder fra.

Det er endnu ikke bekræftet fra hverken DSV eller Deutche Bahn, at parterne er klar til at indgå en aftale.

Onsdag sagde unavngivne kilder fra Deutsche Bahn og den tyske regering til nyhedsbureauet Reuters, at DSV har vundet budkampen over CVC Capital Partners.

Salget skal godkendes af Deutsche Bahns bestyrelse, før DSV kan gennemføre købet. Der ventes et ekstraordinært møde i de kommende dage for at godkende aftalen.

Ifølge Reuters har DSV budt 14 milliarder euro for DB Schenker. Det svarer til knap 105 milliarder kroner.

Bliver det gennemført, vil opkøbet være langt det største af alle DSV's opkøb og umiddelbart større end alle selskabets tidligere opkøb tilsammen.

DSV har siden slutningen af 1980'erne gennemført en stribe af opkøb, som gradvist er blevet større. Selskabets hidtil største opkøb er fra 2019, hvor det måtte slippe omkring 37 milliarder kroner for schweiziske Panalpina.

Af andre store opkøb kan nævnes købet af Agilitys logistikforretning for 4,2 milliarder dollar i 2021. Dengang svarede det til cirka 26 milliarder kroner.

Også købet af UTI Worldwide i 2016 for omkring 9,5 milliarder kroner er blandt de større opkøb.

Mikkel Emil Jensen kalder det mulige opkøb af DB Schenker for "kronen på værket".

- Det er kontinuerlige opkøb gennem historien, som har givet DSV den skala og styrke, som gør, at det er muligt at lave sådan et opkøb, siger han.

Hvis DSV ender med at købe DB Schenker vil selskabet dog have en størrelse, som vil indsnævre mulighederne for fremtidige opkøb betragteligt.

- Hvis du bevæger dig meget uden for top-10 eller top-15, bliver det simpelthen for bøvlet at starte opkøbsmotoren, i forhold til hvad man får ud af det, siger Mikkel Emil Jensen.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT