SAS vil styrke tilstedeværelse i Sverige med milliardaftale

17. SEP 2024 • 10:43ERHVERV/POLITIK

Det svenske luftfartsselskab BRA skal fra årsskiftet dække indenrigsruter i Sverige på vegne af SAS.

SAS har indgået en syvårig aftale med det svenske luftfartsselskab Braathens Regional Airways (BRA) for at styrke sin position i Sverige.

Det oplyser SAS i en pressemeddelelse.

Aftalen, der har en samlet værdi på seks milliarder svenske kroner, betyder, at BRA kommer til at dække indenrigsruter i Sverige på vegne af SAS.

Derudover skal partnerskabet også være med til at fodre Københavns Lufthavn med mere aktivitet.

- Dette nye partnerskab med BRA er et vidnesbyrd om vores langsigtede engagement i Sverige, siger SAS-topchef Anko van der Werff i meddelelsen.

- Ved at integrere BRA's ekspertise og flåde forbedrer vi ikke kun svensk infrastruktur, men positionerer også Arlanda (lufthavn ved Stockholm, red.) som et centralt knudepunkt.

Det er første gang, at SAS melder ud om en ny aftale, siden selskabet trådte officielt ud af den mere end to år lange konkursbeskyttelse.

Det gav ro til at fokusere på en genopretning uden at skulle bekymre sig om kreditorer, der ville have deres penge tilbage.

Nu er den nye ejerkreds, bestående af kapitalfonden Castlelake, luftfartsselskabet Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat, blevet budt velkommen.

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, er aftalen et sikkert signal om "mere SAS i Skandinavien".

- Jeg ser et SAS, der i stedet for at forsvare, som man har gjort de seneste 20 år, nu kan begynde at angribe, siger han.

- Det kan selskabet, fordi det har mindre gæld og betydeligt lavere omkostninger. Derfor giver det også mening af ekspandere, mener han.

Aktieanalysechefen tror på, at vi kommer til at se mere angrebsiver fra SAS i fremtiden, og at det kommer til at være med øje for København.

- Vi ved fra konkursbeskyttelsen, at det bliver med København som centralt knudepunkt. Så der kommer helt sikkert flere offensive angrebsudspil fra SAS, vurderer han.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT