Salget af elbiler halter efter i EU

19. SEP 2024 • 10:02ERHVERV/POLITIK

Nye tal viser, at der i august blev solgt 44 procent færre elbiler i EU end i samme måned sidste år.

Mens vi danskere i stadigt højere grad efterspørger elbiler frem for biler med forbrændingsmotorer, går tendensen den anden vej i resten af EU.

Nye tal for bilsalget i EU fra European Automobile Manufacturers' Association viser, at der i august måned blev solgt 92.627 elbiler. Det er hele 44 procent færre end i samme måned sidste år.

Og ser man på elbilsalget i 2024 indtil nu, så ligger det 8,3 procent lavere, end det gjorde på samme tidspunkt sidste år.

Det er særligt i Tyskland og Frankrig, at salget er gået i bakgear, og det står i skarp kontrast til Danmark, hvor salget i august lå hele 48 procent højere end for et år siden.

Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark, kalder tallene for "alarmerende".

- Det illustrerer i den grad, at det kan have store konsekvenser for elbilsalget, når afgørende incitamenter fjernes for tidligt.

- Det bliver særligt tydeligt nu, hvor for eksempel Tyskland er i gang med at genindføre økonomiske incitamenter til at vælge elbil, skriver han i en kommentar.

I Tyskland fjernede regeringen støtten til elbiler i slutningen af sidste år.

Inden da havde staten hen over en årrække udbetalt et beløb svarende til 75 milliarder kroner til 2,1 millioner elbilkøbere.

Nu barsler man - blandt andet i lyset af en kriseramt tysk bilindustri - med en ny ordning, der skal være målrettet virksomheder, der køber elbiler.

Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør for DI Bilbranchen, noterer sig med dagens tal, at Nordeuropa har taget teten i den grønne omstilling af bilparken.

- De nordeuropæiske lande er lykkedes med to ting: Dels kontinuerlig støtte til køb af elbiler, enten gennem egentlige tilskud eller gennem rabat i bilafgifter, dels stabile rammevilkår for investeringer i ladeinfrastruktur, siger han.

Thomas Møller Sørensen forventer, at elbilsalget på sigt vil stige igen i EU. Det sker dog først, når enten elbilerne kommer længere ned i pris, eller at særligt de lande, hvor købekraften er lav, indfører tilskudsordninger.

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT