Minister lover flere tog til tiden med dyr DSB-overtagelse
Det bliver dyrere at drive togstrækninger, siger ministeren, som lover, at det bliver bedre med togdriften.
DSB skal overtage - eller tilbagetage - driften på en række togstrækninger i Jylland og Fyn, og det vil betyde flere tog til tiden.Det lover transportminister Thomas Danielsen (V), som tirsdag har meddelt, at man vil ud af kontrakterne med GoCollective, som har togdriften i dag.
- Det er jeg ikke i tvivl om. Min vurdering er, at GoCollective er kommet til at byde alt for billigt, og de har derfor ikke haft økonomi i deres virksomhed til togdriften, og så er der ikke fokus på det primære, at få togene til at køre til tiden, siger Thomas Danielsen.
De kontrakter, som transportministeren ønsker at afslutte, løber til 2028 med mulighed for forlængelse.
- Nu starter forhandlingerne med GoCollective, og hvis det ikke er muligt, må vi se ind i et andet scenarie. Men jeg tror ikke, at det bliver nødvendigt. Jeg tror, begge parter er interesseret i fredsommeligt at afslutte samarbejdet, siger Danielsen.
DSB har tidligere kørt på flere af de strækninger, som GoCollective nu betjener, blandt andet banen til Struer, til Thisted og strækningen mellem Odense og Svendborg.
Før hed selskabet Arriva, men det skiftede navn til GoCollective, da det blev solgt til en kapitalfond i 2024.
Ministeren lovede i foråret at præsentere en plan for, hvad der skal ske med GoCollective, efter at der over en lang periode har været problemer med forsinkelser og aflysninger.
Der er også givet påbud og bøder til selskabet.
- Det blev også kortvarigt bedre efter første påbud, men jeg må konstatere, at det gælder ikke længere, siger Thomas Danielsen.
- Med så mange aflysninger, som de har, er jeg bange for, at folk hopper over i bilen.
Det er ministerens plan, at staten skal købe togsæt af GoCollective og komme ud af kontrakten på en "fredsommelig måde", og derfor vil der også gå noget tid, inden DSB kan overtage driften, er hans vurdering.
- Jeg påstår ikke, at jeg har en mirakelkur, for jeg ved ikke, hvilken materielstand, vi har.
Sikkert er det, at det bliver dyrere for staten at drive de tog i fremtiden.
- Det bliver dyrere for staten at drive de strækninger, som GoCollective har haft, men man kan omvendt sige, at den vare, vi har købt, ikke bliver leveret i dag, siger ministeren.
SF mener, at beslutningen har været for længe undervejs.
- Endelig ser vi noget handling fra Thomas Danielsen. Det er godt. Bedre sent end aldrig. Men hold da op, hvor har midt- og vestjyderne ventet længe på, at der blev sat handling bag ordene, skriver politiske ordfører Signe Munk på Facebook.
Danmarksdemokraterne, som dog ikke er med i forligskredsen bag aftalen i 2021 om infrastrukturplanen for 2035, deler den kritik.
- Vi er mange, der har råbt op om det her længe, så for mig at se, så er det gået alt for langsomt. Men bedre sent end aldrig, siger transportordfører Kenneth Fredslund (DD).
I den seneste af DSB's opgørelser over punktlighed, altså om togene kører som planlagt, lever DSB op til kontrakten med Transportministeriet.
Flere end 9 ud af 10 kunder i fjerntrafikken er fremme inden for 10 minutter af køreplanen, mens 96 procent af kunderne i S-tog er fremme til tiden.
Det er en forbedring i forhold til målingen året før, da DSB ikke levede op til kontrakten.
/ritzau/