Mærsk-aktier falder efter udsigt til våbenhvile i Gaza

17. JAN 2025 • 17:49ERHVERV/POLITIK

Hvis man igen kan sejle gennem Det Røde Hav, vil det skabe et pres på Mærsks indtjening, påpeger analytiker.

Mærsks A- og B-aktier falder over to procent fredag, efter at en våbenhvile i Gaza står til at træde i kraft søndag.

Det skyldes, at en våbenhvile i Gaza kan betyde, at det igen bliver muligt for den globale skibstrafik at skyde genvej gennem Suezkanalen og Det Røde Hav.

Det forklarer Mikkel Emil Jensen, som er senioranalytiker i Sydbank.

- Det vil betyde, at der vil være for mange skibe i forhold til efterspørgslen. Det vil give et pres på fragtraterne og dermed på Mærsks indtjening, siger han.

Houthimilitsen i Yemen har jævnligt rettet angreb med både missiler og droner mod skibe i Det Røde Hav for at vise solidaritet med palæstinenserne i Gaza.

Det har fået en række rederier til at stoppe med at sejle gennem Det Røde Hav og i stedet sejle syd om Afrika. Det gælder blandt andet danske Mærsk.

Houthibevægelsen har længe sagt, at den vil stoppe sine angreb, hvis konflikten i Gaza slutter.

Torsdag lød det fra bevægelsens leder, Abdul Malik al-Houthi, at bevægelsen vil holde nøje øje med, om Israel overholder den ventede våbenhvile. Hvis Israel ikke gør, vil bevægelsen fortsætte sine angreb, lød det.

Efter et møde fredag har det israelske sikkerhedskabinet anbefalet, at Israel godkender aftalen om våbenhvile.

I overordnede træk vil aftalen til en start betyde, at kampene skal indstilles, og at Israel skal trække sig tilbage. Samtidig skal Hamas frigive omkring halvdelen af de gidsler, der stadig menes at være i live.

Hvis våbenhvilen bliver en realitet, og det efterfølgende igen bliver muligt at sejle sikkert gennem Det Røde Hav, er det ifølge Mikkel Emil Jensen ikke usandsynligt, at Mærsk længere inde i 2025 mister sin indtjeningsevne.

Mærsk understreger i en skriftlig udtalelse, at selskabet glæder sig over udviklingen mod mere stabilitet i regionen.

- Vi vil fortsætte med at overvåge situationen i Mellemøsten tæt og vil vende tilbage til Det Røde Hav og sejle igennem Bab el-Mandeb-strædet, når det er sikkert at gøre igen.

- Det er stadig for tidligt at spekulere i timing, men denne udvikling er et nødvendigt skridt i den rigtige retning, lyder det fra Mærsk.

I forbindelse med Mærsks årsregnskab for 2023 lød forventningen til driftsresultatet i 2024, at det i bedste fald ville gå i nul. I værste fald ville det ende med et underskud på 35 milliarder kroner, lød forventningen dengang.

I løbet af året er fragtraterne dog steget, i takt med at omvejen syd om Afrika har trukket kapacitet ud af markedet.

Det har fået Mærsk til at opjustere sine forventninger flere gange. Nu forventer selskabet et driftsresultat på mellem 5,2 og 5,7 milliarder dollar, hvilket svarer til omkring 37 til 41 milliarder kroner.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT