Britisk luksusmærke i krise: Vender tilbage til rødderne

15. JUL 2024 • 10:32ERHVERV/POLITIK

Burberry, der er kendt for sine klassiske tern, fyrer chefen og skrotter satsning på mere farverige mønstre.

I 168 år har det britiske tøjmærke Burberry produceret tøj til pengestærke og designbevidste kunder med udgangspunkt i de traditionelle tern i farverne beige, sort, hvid og rød.

Men de seneste regnskabstal viser et Burberry i krise, og derfor har bestyrelsen skredet til handling.

En tilbagegang i salget på 20 procent i andet kvartal betyder, at man har fyret den administrerende direktør, Jonathan Akeroyd.

Samtidig har man suspenderet al udbyttebetaling i det igangværende regnskabsår.

I stedet er Joshua Schulman - som tidligere har stået i spidsen for Michael Kors - udnævnt som administrerende direktør.

Samtidig skifter tøjmærket spor, når det gælder kommende kollektioner.

Burberry har på det seneste eksperimenteret en del med andre farver og mønstre end de traditionelle, og det har kunderne tilsyneladende ikke taget særligt godt imod.

- Vi tager betydelige skridt for at tilpasse vores tilbud, så de passer bedre til Burberrys kernekunder, samtidig med at vi også leverer relevant fornyelse, hedder det i en børsmeddelelse fra selskabet.

Burberry vil blandt andet lancere en ny, global overtøjskollektion til efteråret, ligesom selskabet vil relancere sin webshop i august.

Selv om den ændrede strategi forventes at gavne salget på sigt, er der udsigt til underskud i første halvår af det igangværende regnskabsår, der slutter 30. marts næste år.

Burberry-aktien er mandag morgen faldet med mere end 11 procent.

Dermed er aktien blevet 62 procent mindre værd hen over det seneste år.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT