Bilbranchen venter boost i salg af elbiler efter udskudt afgiftsstigning
Det glæder både bilbranchen og bilejerne, at planlagt afgiftsstigning for dyreste elbiler nu udskydes ét år.
Det vil betyde et boost i salget af elbiler, at den planlagte afgiftsstigning på elbiler står til at blive udskudt med en kommende finanslovsaftale.Det siger direktør i brancheorganisationen Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportører, red.) Mads Rørvig.
- Vi har klart kunnet mærke en tilbageholdenhed hos forbrugerne på grund af den usikkerhed, der har været.
- Vi forventer, at vi på baggrund af aftalen nu får et boost i elbilsalget her hen mod slutningen af året, siger Mads Rørvig.
Der var planlagt en gradvis indfasning af registreringsafgift på elbiler fra 1. januar 2026.
Stigningen er med finanslovsaftalen udskudt ét år til 2027.
Det betyder, at elbiler op til 419.000 kroner fortsat vil være friholdt for registreringsafgift.
- Det er de mest populære elbiler, som vi sælger flest af, der stod til at stige - for eksempel en VW ID.4 der stod til at stige 15.000-20.000 kroner, siger Mads Rørvig.
Hos bilejernes organisation FDM hilser politisk chef Torben Lund Kudsk også udskydelsen af afgiftsstigningen velkommen.
- Vi har fået mange henvendelser fra vores medlemmer, der er gået på usikkerheden om, hvornår de skulle slå til og købe elbil og hvad nu, hvis den ikke kunne leveres inden nytår.
- Derfor har vi siden sommeren efterlyst afklaring omkring det her spørgsmål, siger Torben Lund Kudsk.
Som en del af finanslovsaftalen nedsættes en ekspertgruppe, der skal kigge på, hvordan man bedst indretter afgiftssystemet.
Eksperterne skal ifølge Berlingske komme med input til politikerne i foråret 2026.
FDM håber på, at politikerne vil bruge tænketiden på at nytænke afgiftssystemet.
- Vi forventer, at man bruger det næste år til at få lavet en grundig analyse af, hvad det er for afgifter, vi skal have i fremtiden.
- Vi så hellere, at man i stedet for at basere afgiften på bilens værdi kigger mere på bilens tekniske parametre og på kørselsafgifter i de dele af landet, hvor vi ikke kan udbygge vejnettet godt nok til at fjerne trængslen, siger Torben Lund Kudsk.
Udskydelsen af den planlagte registreringsafgift koster ifølge DR 1,3 milliarder kroner.
Der var ved udgangen af september 487.000 elbiler på de danske veje. Det svarer til 17 procent af bilparken, viser tal fra bilstatistik.dk.
/ritzau/