Wilgart genstarter produktion af bornholmske skjorter

Wilgart genstarter produktion af bornholmske skjorter
Tomas Chovan og Silas Skram foran deres hatteforretning, Wilgart, på Nørrebro i København med en af de første Godâ-skjorter. Privat foto
NYHED | ABONNENT | 19. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
19. SEP 2023 • 05:30

Lokalt producerede skjorter inspireret af de legendariske Hawaii-skjorter blev lanceret på Bornholm i 2018 under navnet Godâ Skjorter. Nu er nye folk klar til at puste liv i projektet.

Torben Østergaard Møller

Da LAG-Bornholm for nylig fordelte halvanden million kroner mellem 11 projekter, fremgik det af pressemeddelelsen, at 175.000 kroner skulle gå til Bornholmerskjorten. Wilgart i Olsker vil således udvikle en mere professionel produktion og distribution af Godâ Skjorter og har underskrevet en overdragelseskontrakt med Niels Ebdrup, som lancerede skjorterne i 2018, stod der.

Og 2018 var faktisk samme år, Tidende kunne fortælle, at Silas Gärtner med virksomheden Wilgart havde skabt en kasketproduktion i København, som han nu flyttede til Bornholm.

I dag hedder han Silas Skram og producerer stadig kasketter på Bornholm, hvilket han har lært i Tyskland – men er altså klar til at rykke længere ned ad den menneskelige fysik og også producere tekstil til kroppen, som i de første udgaver, der blev produceret, var udstyret med velkendte bornholmske motiver såsom Hammershus, rundkirker og det ikoniske vandtårn i Svaneke, som er tegnet af Jørn Utzon.

– Det er jo et fantastisk idé, Niels Ebdrup har realiseret med at lave bornholmske skjorter, som er inspireret af Hawaii-skjorten, siger Silas Skram.

– Det er et flot produkt, som jeg synes passer rigtig godt til Bornholm, og jeg tog kontakt til ham for otte-ni måneder siden. Han fortalte, at han egentlig var i gang med at afvikle det lidt, så jeg spurgte, om det var noget, vi eventuelt kunne drive videre i Wilgart, hvor vi jo også arbejder med tekstiler, det er bare kasketter, vi laver.

Han fortæller, at han bor på Nørrebro, men er på Bornholm en gang om måneden, hvor han arbejder med sin produktion af kasketter i Soldalen på Nordbornholm, som blandt andet er kendt for sin årlige cirkusfestival, sit mosteri og andre ting.

– Der ligger min systue, og der har vi vores symaskiner, tilskæring, laserskærer og de øvrige maskiner, vi bruger til kasketproduktionen. Det er 12 år siden, jeg startede i lære som kasketmager, så jeg har været en del år i tekstilbranchen efterhånden. De seneste 10 år har jeg haft Wilgart og producerer nu sammen med min kompagnon, Tomas Chovan, mellem 400 og 600 kasketter om året, hvor det primært er mig, der syr. Men vi ejer i fællesskab Wilgart, som Tomas trådte ind i for et par år siden, og vi har også kontakt med min mester i Tyskland, som leverer kasketter til den butik, vi har på Nørrebro i København.

På sidelinjen

Men nu er I så blevet interesserede i Bornholmerskjorten?

– Ja, ideen om Hawaii-skjorten på Bornholm som en form for ferieskjorte, som også er et meget lokalt produkt, kan jeg rigtig godt lide, og også værdigrundlaget bag. Altså, at skjorterne skal være syet på Bornholm med lokale motiver og så videre. Efter de møder, vi har haft med Niels Ebdrup, ved jeg også, at han helt generelt er en stor entusiast i forhold til Hawaii-skjorter, som han har en omfattende viden om, så vi har forhandlet en aftale på plads om, at vi gerne vil drive Bornholmerskjorten videre, men at han i det omfang, han har lyst, stadig kan være en del af virksomheden i de kommende par år.

– Vi ser ham som en vidensbank, og da jeg på et tidspunkt besøgte ham, så jeg, at han har en kæmpestor bog om Hawaii-skjorter som fænomen. Nærmest en slags Bibel om emnet. I Wilgart ved vi alt om hovedtøj og de tekstiler, man bruger der, men skjorter er et nyt produkt for os, så det er fint, hvis vi i en eller anden grad kan have Niels med på sidelinjen, siger Silas Skram.

Han fortæller, at de maskiner, der skal bruges i forbindelse med en skjorteproduktion, nu er indkøbt og installeret i Soldalen, og at Wilgart i forbindelse med skjorterne vil arbejde med både det grafiske udtryk på skjorterne og selve markedsføringen.

– Der bliver tale om en relancering af skjorterne, og vi er heller ikke sikre på navnet, og om det fortsat skal være Godâ Skjorter, Bornholmerskjorten eller noget helt tredje, siger han.

– Det er en del af den proces, vi nu går i gang med, efter støtten fra LAG Bornholm er kommet, og det står klar, at vi viderefører firmaet. Vi har også overtaget nogle ruller stof, men der er jo ingen skjorter, så den produktion skal vi se at få gang i igen.

Og det skal foregå i Soldalen?

– Der har vi i hvert fald placeret maskinerne, og produktionen skal 100 procent foregå på Bornholm. Vi har også været i kontakt med Niels Ebdrups skrædder, Mohammad, som bor i Aakirkeby, og som er interesseret i at komme med i projektet igen, efter det jo har ligget lidt stille de seneste par år. Det er rigtig godt, at han kan bringe noget know how med ind.

Tomas Chovan og Silas Skram foran deres hatteforretning, Wilgart, på Nørrebro i København med en af de første Godâ-skjorter. Privat foto

Opbakning

Hvor forestiller I jer, skjorterne skal sælges henne?

– Det er ikke 100 procent fastlagt endnu. Hidtil var det jo ofte noget med, at folk besøgte Niels på hans hjemadresse, så vi skal finde ud af, hvordan vi gør det. Til en start vil de i hvert fald blive solgt i Soldalen, hvor de også vil blive produceret, men vi vil da være interesserede i at finde ud af, om der kunne være andre steder, hvor vi rent fysisk kunne sælge vores unikke skjorter.

Kunne I forestille jer også eventuelt at have dem ud i butikker i København, hvor der er mange, der oplever Bornholms som et eksotisk sted?

– Vi har jo en salgskanal i form af vores hatteforretning på Jægersborggade på Nørrebro, og der tænker vi os da, at vi også skal have nogle skorter. Men på en måde er hele historien om skjorten og det scenarie, kunderne går ind i, når de køber en, meget tæt forbundet med Bornholm, så vi forestiller os, at det meste af salget skal foregå der og selvfølgelig også online på webshoppen. Så som udgangspunkt ser vi det som et lokalt, bornholmsk produkt.

Hvornår kan vi forvente, at den første nyproducerede skjorte er klar til at ryge over disken eller ud fra webshoppen?

– Godt spørgsmål! For vi har jo ikke produceret nogen endnu, så jeg tør ikke sige noget alt for håndfast. Men det er helt givet, at vi laver en relancering, for det er jo også en god nyhed for bornholmerne, det er bestemt ikke noget, der kun er tiltænkt turister. Jeg synes, skjorterne er omvandrende bannerførere for Bornholm, og hvis projektet nyder den nødvendige folkelige opbakning, kan øens beboere godt være stolte over, at de igen har deres helt egen særlige bornholmerskjorte.

Tror du, der vil komme nye skjorter i 2024?

– Ja, det tænker jeg helt klart. Og jeg håber, det måske kan lade sig gøre allerede i slutningen af i år. Det er muligvis lidt optimistisk, men i 2024 – absolut, siger Silas Skram.