Team Bornholm forudser travl sommer bag kulissen

Team Bornholm forudser travl sommer bag kulissen
Marcus Persson er overbevist om, at sommeren bliver travl. Foto: Sarah Thun Kristensen
TOPNYHED | ABONNENT | 25. MAJ 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
25. MAJ 2024 • 05:30

Der bliver krydset fingre for et godt samarbejde med Dancenter sommeren igennem - men går noget galt er Team Bornholm på stikkerne og klar til at redde ferien for deres kunder.

– Jeg ved ikke, hvad sommeren bringer, men jeg er sikker på, at den bliver ekstra travl.

Ordene kommer fra Marcus Persson. Han er relativt nyslået direktør i det bornholmske rejse- og bookingselskab Team Bornholm, som Ystad-virksomheden ByNordiq overtog fra brødrene Lund tilbage i starten af 2024.

Her skulle han stå i spidsen for en digitalisering af rejse- og bookingselskabet, som indtil i dag stadig arbejder med Mayland kalendere og ringbind. Det fortæller den stadig relativt nyslåede direktør med et skævt smil, da Tidende møder ham på kontoret på Hotel Griffen på Nordre Kystvej.

I mellemtiden er der imidlertid opstået en time-out situation, som har flyttet fokus og givet masser af ekstraarbejde til hele kontoret. Og det kommer det formentlig til at gøre hele sommeren igennem, fortæller han ærligt.

Tilbage i 2022 solgte Team Bornholm nemlig søsterselskabet Bornholmske Feriehuse Aps med kontrakterne på de omkring 700 udlejningsenheder til Dancenter. Siden da har der været et par overgangssæsoner med et godt samarbejde, men i år har noget været anderledes. Der har nemlig foråret igennem været et regulært stormvejr omkring udlejningsbureauet, som i 2019 blev opkøbt af indehaveren af den indiske budgethotelkæde, Oyo.

– Noget af det første, vi oplever, er faktisk, at en gæst, som har booket via en anden platform, kommer herover og ikke kan komme ind i deres hus. De kontakter derfor os for at booke et nyt hus, og så siger de, at de ikke håber, at det bliver på Bornholm, ligesom det er i Jylland, fortæller Marcus Persson.

Han undersøgte herefter sagen og kunne se, at der landet over havde været forskellige udfordringer med deres samarbejdspartner. Derfor blev der straks iværksat forskellige forsøg på at få gæsternes oplevelse sikret og sørge for, at alle involverede fik deres penge. Udfordringerne skulle løses gennem gode aftaler med samarbejdspartneren, og det var planen, at aftalerne skulle laves på forkant, så udfordringerne aldrig nåede til Team Bornholms dørtrin.

– Men vi begyndte at se, at udfordringerne allerede var der. Vi blev kontaktet af husejere, som var frustrerede, og vi blev og bliver stadig opsøgt af gæster, som har booket fra den internationale platform, der ikke ved, hvor de skal gå hen, og det skærer jo i hjertet, for vi ved godt, hvor vigtigt det her er for folk.

Skal have ro i maven

Marcus Persson har selv deltaget i flere generalforsamlinger for de forskellige ejerforeninger i ferieparkerne, og han oplever det som et minidemokrati og et billede på et stærkt foreningsdanmark.

Derfor gør det også indtryk på ham, når ejerforeningerne begynder at tale om at skifte væk fra udlejningsbureauet.

Han blev dog undervejs i tvivl om, hvorvidt den nye ejer af Dancenter oplevede det helt på samme måde, og om de havde det samme blik for de enkelte personer og den historie, som ligger bag husnummeret, som de ønsker at have i den bornholmske virksomhed.

– Derfor blev vi nødt til at sadle om og lede efter nye samarbejdspartnere for fremtiden, fortæller han og understreger dermed den pointe indehaver af ByNordiq, Mats Persson, kunne berette om i weekendavisen; at samarbejdet med feriehusbureauet er opsagt med virkning fra nytår.

Og det er altså her, den travle sommer kommer ind i billedet. For ligesom mange husejere og gæster har fortalt, at de har svært ved at komme i kontakt med Dancenter, så har Marcus Persson nemlig præcis den samme udfordring.

Og da der lige nu bliver booket løs af alle de huse, Dancenter har til udlejning via Team Bornholm, forudser direktøren, at det bliver en sommer med masser af kimende telefoner og overarbejdstimer. For det må aldrig gå ud over hans gæster, som glæder sig til en magisk oplevelse på Bornholm uden kedelige praktiske problemer og ubehagelige overraskelser.

– Vi vil sørge for, at vores gæster kan have ro i maven, når de tager på ferie med os, og så må vi tage det ekstra arbejde, der følger med, forklarer han.

Højsæsonen er nemlig lige på trapperne, og det er et meget stort koordineringsarbejde, når ankomst- og afrejsetidspunkter, nøgleudlevering, rengøring og kundekontakt skal gå op i en højere enhed for både bureau, bookingselskab, gæst og husejer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT