Store investeringer skal tage Bornholms Mosteri til nye højder

Store investeringer skal tage Bornholms Mosteri til nye højder
Josephine Senger Svendsen blev udnævnt til direktør for Bornholms Mosteri efter bare et år i virksomheden. Pressefoto
NYHED | ABONNENT | 18. NOV 2023 • 11:00
NYHED | ABONNENT
18. NOV 2023 • 11:00

Bornholms Mosteri har investeret flere millioner i en nyt moderne tappeanlæg. Nu skal nye produkter og større kapacitet være med til at løfte virksomheden, lyder det fra direktøren.

Josephine Senger Svendsen har været direktør for Bornholms Mosteri siden maj. Hendes primære fokus har siden været at få et nyt tapperi implementeret i virksomheden.

Det skal nemlig være afsæt for ny vækst på både produktion og økonomi, så virksomheden også fremadrettet kan gøre en forskel for de ansatte, hvoraf flere er socialt udsatte.

Det fortæller Josephine Senger Svendsen.

– Vi har skiftet vores gamle tappelinje ud. Den gamle havde vi i sin tid arvet fra Svaneke Bryghus, så den havde efterhånden nogle år på bagen og trængte til at blive skiftet ud også for at kunne fremtidssikre mosteriet, siger hun.

Den tidligere tappelinje var så slidt, at hyppigheden af produktionsstop på grund af nedbrud blev for stor. Samtidig var der mange manuelle trin på den gamle linje, der havde en dæmpende effekt på effektiviteten.

– Det nye helt store i tappelinjen er en tunnelpasteur, der er med til at sikre en høj produktkvalitet og effektivitet. Det er her, man pasteuriserer produkterne direkte i tappelinjen.

Før skulle alle flasker manuelt tages af båndet, køres på palle til et pasteurskab, hvor det blev varmet op. Herfra skulle det ud for at køle ned til næste dag, hvor man så kunne sætte etiketter på. Hele den proces er nu automatiseret i tappelinjen. Det betyder blandt andet, at man går fra at kunne producere mellem 7- 8.000 flasker på en hel dag til at kunne producere 3.000 flasker i timen.

– På den måde har vi effektiviseret, men vi holder stadig fast i flere af de manuelle processer, da vi er et mosteri med et socialt ansvar. Vi tager eksempelvis stadig flasker fra båndet manuelt og sætter dem i kasser, forklarer Josephine Senger Svendsen.

Helt konkret er der investeret "flere millioner kroner" i produktionen. Direktøren vil ikke ud med det eksakte beløb, men hun understreger, at det er en stor investering for mosteriet, der kom ud med et underskud på 682.000 kroner i 2022.

Flere nye produkter på vej

Med det nye tapperi kan mosteriet også producere gløgg, og de første flasker er rullet af båndet og sendt ud til kunderne. Kan det bruges som et pejlemærke for den fremtidige udvikling, tegner det godt, lyder det.

– Det er blevet taget rigtig, rigtig godt imod. Så vi er meget glade over den udvikling, vi har haft med gløgg over de seneste uger, for det viser, at der er et marked for at producere højkvalitetsgløgg både med og uden alkohol.

Gløgg er dog ikke det eneste nye produkt, som mosteriet har sat i værk. Med en ny karbonater er ambitionen nemlig at tilføje et nyt økonomisk ben til virksomheden i form af salg af kulsyreholdig læskedrik, som mosteriet kalder soda.

– I sommer investerede vi yderligere i at indlejre en karbonater i vores tappelinje. Den vil gøre, at vi kan putte kulsyre på vores produkter, og det har vi store forventninger til. Vi kalder det soda, fordi det er et mere naturligt produkt end traditionel sodavand, da det sådan set bliver most med brus på, forklarer Josephine Senger Svendsen.

Herudover har man gang i udviklingen af to typer tonic, som efter planen lander på det danske marked i 2024. I tillæg giver det markant større produktionsapparat plads til at tappe for andre virksomheder.

Det kan både være alkoholiske og ikke alkoholiske drikke.

– I første omgang kigger vi dog efter producenter, der ligger i samme boldgade som os selv.

Forventer fremgang på resultaterne

Næste år kommer til at stå i salgets tegn med mange nye produktlanceringer, og muligheden for at lave private label. Det handler nemlig om at få afkast på investeringerne.

– Vi skal udnytte potentialet i de investeringer, så i den sidste tid har vi fokuseret meget på salg og på vores produktudvikling, og det kommer vi også til næste år, siger Josephine Senger Svendsen.

Salget skal gerne vokse til både eksisterende kunder, ligesom nye skal trækkes ind i folden. Herudover skal muligheden for private label dyrkes, og man har også udvidet detailsalget til nu at gælde butikker på Sjælland.

Josephine Senger Svendsen vil ikke ud med konkrete målsætninger, men hun fortæller, at det er forventningen, at de mange nye sats for alvor vil slå gennem på både bund- og toplinjen i 2025.

– Men jeg synes faktisk allerede, at det tegner godt, og det giver os da forhåbninger om, at vi allerede til næste år vil se fremgang på vores resultater, siger hun.