Største projekt i mange år: Nu skal den renoveres

Største projekt i mange år: Nu skal den renoveres
Christiansøs sydhavn. Postbåden Peter venter på at kunne sejle retur til Bornholm. Foto: William Sonne Kaalø
ERHVERV | Onsdag 10. april 2024 • 05:30
ERHVERV | Onsdag 10. april 2024 • 05:30

Hvis alt går vel, går en gennemgribende renovering af havnen mellem Christiansø og Frederiksø i gang i maj. Det er det største projekt på Ertholmene i mange år.

En totalrenovering af havnen. Sådan karakteriserer Christiansøs administrator, Søren Thiim Andersen, det anlægsarbejde, der forventeligt allerede går i gang til maj.

Men det vil faktisk ikke være til at se nogle ændringer med det blotte øje, når arbejdet er færdigt. Hele Christiansø, inklusiv havnen og søterritoriet, er nemlig totalt fredet, forklarer Søren Thiim Andersen. Havnen vil således være fuldstændig den samme.

– Så når vi renoverer vores havn, renoverer vi havnen, præcis som den ser ud nu - med samme byggestil. Store dele af havnen er opført i fæstningstiden, så det bliver et noget anderledes havnerenoveringsprojekt end andre steder, lyder det fra administratoren, der videre forklarer om en møjsommelig byggeproces:

– Her tager man sten ud, får dem noteret og lagt dem fra, og så skal de lægges præcist samme sted igen efterfølgende. Så det er et meget omstændigt projekt.

Sænkekasser

Størstedelen af Christiansøs havn er bygget op af 'kæmpestore' sænkekasser af egetræ, som er blevet sænket ned i havnen, hvorefter man har fyldt sten i kasserne og injiceret mørtel, fortæller Søren Thiim Andersen.

– Rigtig meget af det træ, som ligger i havnen, er ved at være dårligt; det har så også ligget der i 3-400 år, så det er ved at være på tide, at det skal skiftes ud. Ud over det er der skyllet kilesten, mørtel og andet materiale, som holder havnen sammen, ud. Så vi er der nu, hvor det skal skiftes.

Det er både Frederiksø-siden og Christiansø-siden samt beddingsmolerne, der skal renoveres, og det er både kajer og moleanlæg, der står for skud.

– Det er ikke det hele, der er dårligt, men når man kigger ud på havnen, er det stort set alt, der kommer til at blive berørt af havneprojektet, siger administratoren.



Christiansøs nordhavn. Begge afdelinger af havnen skal renoveres som en del af havneprojektet. Foto: William Sonne Kaalø

 

De varme måneder

Tre entreprenører har været forbi Christiansø og tilkendegivet, at de gerne vil byde på opgaven.

Derfor venter Søren Thiim Andersen i disse dage på at finde ud af, hvem der har vundet udbuddet. En afgørelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse træffer, da den er hovedbygherre.

I bedste fald er renoveringsarbejdet færdig i oktober næste år, men forudsætningen for det er, at arbejdet går i gang allerede i maj i år.

– De kan kun arbejde i de varme måneder. Herude holder klipperne heldigvis på varmen, så man kan arbejde frem til oktober, og så kan de starte igen næste år i april/maj og så arbejde til oktober, hvor havnen gerne skulle stå færdig, vurderer Søren Thiim Andersen.

Kommer havnen til at blive lukket?

– Det kommer til at være en etaperenovering, hvor dele af havnen vil være lukket på bestemte tidspunkter.

Men ikke for rutebåden?

– Rutefarten regner vi ikke med bliver påvirket af det her. Der vil være nogle gange, hvor den skal lægge til i sydhavnen og nogle gange i nordhavnen for at få tingene til at hænge sammen. Der vil også være nogle store entreprenørmaskiner i vandet, så det kommer til at fylde virkelig meget, når det går i gang, fortæller Søren Thiim Andersen.

'Forholdsvist dyrt'

Det er ti år siden, Christiansø havde en lignende renoveringsopgave i denne skala.

Det var, da Store Tårn blev renoveret. Men hvad koster det at få gennemført så stort et projekt? Det kan administratoren ikke oplyse.

– Jeg kan ikke fortælle dig om prisen endnu. Der er nogen, der har budt nogle forskellige beløb.

Så du kan ikke sige i grove træk, hvor højt vi er oppe?

– Det er et forholdsvist dyrt projekt, fortæller administratoren, der videre fortæller, at Forsvarsministeriet finansierer arbejdet, da ministeriet ejer øen.

Administrationen - dermed ministeriet - har både fredningsforpligtelsen over havnen og fortidsmindeforpligtelsen i forhold til fredningerne. Men der er også forpligtelsen til at have en sikker og tryg havn at færdes på.

– Den må ikke styrte sammen om sig selv, for så bliver projektet umiskendeligt dyrere, men så vil vi også have en havn, der ikke virker, forklarer Søren Thiim Andersen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT