Skraldet er fortid - nu bygger Fugato en ny fremtid

Skraldet er fortid - nu bygger Fugato en ny fremtid
– Jeg er blevet spurgt mange gange om, hvad vi så skal nu, hvor vi har mistet dagrenovationen. Men vi skal egentlig bare fortsætte, for vi har mange andre opgaver i vores virksomhed, som nu kan få endnu mere pleje og opmærksomhed, siger Fugato-direktøren. Foto: Jesper Dollerup Merved
DELUXE | ERHVERV | 18. APR • 05:30
DELUXE | ERHVERV | 18. APR • 05:30

Fugato er for mange lig med afhentning af affald, men siden 1. oktober er den opgave ikke længere i porteføljen. Tidende har besøgt virksomheden til en snak om den nye virkelighed.

Det vrimler ikke med mennesker, når man besøger Fugato på Kannikegårdsvej på Balka en helt normal torsdag.

Her er ingen stresset aktivitet, men dog en rolig summen af stabil drift. Langt de fleste biler og medarbejdere er nemlig allerede ude på opgaver rundt omkring på øen, fortæller Kristoffer Nothlev, mens han viser Tidendes reporter rundt på Fugatos hjemsted.

Han har siden 2019 stået i spidsen for virksomheden som direktør, og Kristoffer Nothlev har umiddelbart god grund til at være tilfreds med tingenes tilstand. I hvert fald fortæller Fugatos seneste regnskab historien sort på hvidt: et overskud på godt 11 millioner kroner og en egenkapital, der er over 20 millioner kroner større end for blot tre år siden.

– Vi er ikke meget for at komme med de store armbevægelser og råbe alt for højt om det, fordi vi ved også godt, at det hurtigt kan ændre sig. Men vi er da stadig glade og stolte over, at vi nu har skabt en forretning, hvor man ikke er nødt til at komme med hatten i hånden hos ejerne og bede om hjælp, siger Kristoffer Nothlev.



Der er lidt tomt på parkeringspladsen for Fugatos maskiner på en almindelig arbejdsdag, da de fleste er ude på øen. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Betaler tilbage

Bag Fugato står Ocean Prawns, som har ejet virksomheden 100 procent siden 2014, men allerede kom ind i billedet i 1982, da medejer Birger Pedersens landbrugsinteresse førte til opkøbet af det daværende Johannes Pihl A/S.

Og det er ikke nogen hemmelighed, at Fugato historisk set er blevet økonomisk støttet af ejerne, hvilket Kristoffer Nothlev også refererer til. Men i det nye regnskab fremgår det, at man de seneste to regnskabsår modsat har kunnet betale fem millioner kroner i udbytte til aktionærerne.

– Det giver selvfølgelig en vis tilfredshed, konstaterer Kristoffer Nothlev.

En god portion af overskuddet skal tilskrives, at man i 2024 indtil 1. oktober som bekendt også stod for at hente bornholmernes affald; en opgave, der efter man indgik en ny kontrakt med Bofa kort før 2023, har skæppet godt i kassen. Noget, den ikke ligefrem havde gjort indtil da - ja, faktisk var det i en periode en underskudsforretning for Fugato.

– Det var en stor del af virksomheden, men det var også en post, som kostede meget og i en lang periode var en dyr forretning, fortæller Kristoffer Nothlev.



Levn fra en anden skraldetid. Foto: Jesper Dollerup Merved

Skrald fyldte for meget

Netop dagrenovation er nok det, som mange stadig forbinder med Fugato.

For selvom medarbejderne blandt andet også beskæftiger sig med kloakservice og alverdens entreprenøropgaver, så husker den "almindelige" bornholmer mest Fugato for skraldeafhentning.

– Det er svært at løsrive sig helt fra det, og vi får stadig opkald fra folk, der tror, det er os, der henter affaldet, siger Fugato-direktøren og griner.

Allerede da den nye affaldsordning, hvor vi nu sorterer i langt flere fraktioner, blev sendt i udbud tilbage i 2020, var han dog godt klar over, at det ville blive svært at genvinde opgaven.

Det gjorde man da heller ikke. Opgaven tilfaldt i stedet vognmandsfirmaet HCS, som senere på kommunalbestyrelsens ordre fik revet kontrakten i stykker den 16. december 2022.

Og 2022 var i det hele taget et vildt og hektisk år for Fugato, husker Kristoffer Nothlev.

Både på grund af HCS-sagen, hvor Fugato endte som manden i midten mellem Bofa og HCS, da man faktisk stod for at hente affaldet for HCS i perioden, og så var det også året, hvor et famøst påbud fra Arbejdstilsynet kom. Et påbud, der betød, at mere end 1.000 bornholmske husstande risikerede ikke at få hentet skrald, hvis ikke adgangsvejene for skraldemændene blev forbedret.

– Jeg var på ferie i Denver i USA, da det her påbud ramte medierne, og der måtte jeg lave interviews derovrefra. Jeg var heldigvis ramt af jetlag, så jeg kunne arbejde om natten, men der var ikke meget ferie over det, fortæller Kristoffer Nothlev med et skævt smil.

– Det blev en opgave, der fyldte mere, end den burde, for kontrakten og vilkårene er egentlig meget lige til, men alligevel kom det til at fylde rigtig meget.



En af de sidste Fugato-skraldebiler, som faktisk også snart er væk, for den er blevet solgt på auktion. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Blev gennemtævet

Men hvis opgaven var svær at vinde i det første udbud, så blev den så godt som umulig for Fugato, da affaldsordningen blev udbudt igen i 2023.

Her kom pris nemlig til at vægte så højt, at Kristoffer Nothlev, allerede inden det var afgjort, godt vidste, at Fugato blev sorteper. Og sådan endte det da også, da det som bekendt blev Meldgaard, der fremover skulle stå for at hente vores affald.

– De gennemtævede os jo. De slog os med 10 procent på prisen. Hvis vi havde budt ind med en pris, hvor det ville gå i nul for os, så havde vi stadig tabt til Meldgaard. Så vi var ikke tæt på, konstaterer direktøren.

– Meldgaard er Danmarks største på området og har nogle stordriftsfordele, vi ikke kunne matche. Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er det nok også det bedste, der kunne ske. Lettelse er det forkerte ord, men set i bakspejlet er det okay for Fugato. Hellere være opgaven foruden end at have den, og så skulle vende hver en 25-øre, siger Kristoffer Nothlev.

Og selvom offentligheden måske så et farvel til skraldet, så ledelsen noget helt andet: Muligheden for at rette blikket indad og styrke de andre dele af forretningen.

– Jeg er blevet spurgt mange gange om, hvad vi så skal nu, hvor vi har mistet dagrenovation. Men vi skal egentlig bare fortsætte, for vi har mange andre opgaver i vores virksomhed, som nu kan få endnu mere pleje og opmærksomhed.

Kræver investeringer

I stedet for at lede desperat efter en ny stor kontrakt valgte Fugato en anden vej. En mere langsigtet og bæredygtig strategi: at styrke og forbedre de øvrige afdelinger.

Især kloakservice, entreprenøropgaver og erhvervsrenovation har fået markant mere opmærksomhed. Her har man udvidet, investeret og styrket organisationen, og det er i dag derfor oftere de hvide varevogne med Fugatos logo, man ser i bybilledet end de ellers velkendte røde skraldebiler.

Et eksempel er samarbejdet med Trefor, hvor Fugato – sammen med Jens Møller Gudhjem – nedgraver elkabler på hele øen. Derudover udføres der lige nu udskiftning af vandrør i Nexø for Beof, og så er man stadig lidt en del af den nye affaldsordning, idet Fugato står for at tømme de mange affaldsøer rundt om på øen. Og alle de opgaver kræver både kompetencer og det rigtige grej.

– Det har også krævet investeringer, fordi godt materiel koster altså. Man skal være villig til at bruge nogle penge for at kunne servicere kunderne. Der er man nødt til at investere i fremtiden, for det er altafgørende for en virksomhed som vores, at materiellet fungerer.

Kristoffer Nothlev nævner som eksempel, at en moderne slamsuger i dag koster seks millioner kroner, så det er ikke småpenge, der skal bruges, hvis man vil være sikker på, at maskinerne ikke konstant skal forbi værkstedet.



Vue ud over Fugatos hjemsted på Kannikegårdsvej. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Mange bække små

Det er dog ikke kun investeringerne i maskiner, der tæller.

Den organisatoriske stabilitet, som er opstået i kølvandet på ændringerne, mærkes tydeligt i dagligdagen.

– Vi bruger ikke længere tiden på brandslukning. Nu kan vi faktisk planlægge og udvikle vores afdelinger. Det giver en anden ro – både for ledelsen og for medarbejderne, fortæller Kristoffer Nothlev.

De afdelinger, der tidligere havde fungeret lidt som støtteben til dagrenovationen, har nu fået plads til at vokse i deres egen ret. I stedet for at lukke huller, har man kunnet udvikle kernekompetencer.

– Vi har valgt at være dygtige til mange ting i stedet for at være afhængige af én stor opgave. Det er igen fortællingen om mange bække små, og det har gjort os mere robuste.

Resultatet er ifølge direktøren en virksomhed i balance. Fugato har afdeling et til ni, men selvom afdeling syv, som husede dagrenovationen, endnu ikke er blevet erstattet, skaber det ikke panik hos Kristoffer Nothlev. Tværtimod.

– Vi jagter ikke nye afdelinger for enhver pris. Vi har fokus på, at vores nuværende aktiviteter kører godt. Det handler om at konsolidere, ikke bare vækste for vækstens skyld.

 


Værkstedet bliver primært brugt til internt brug, men man har også enkelte kunder, som blandt andet Meldgaard, der bruger Fugatos værksted. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Skal ikke være vilde og voldsomme

Det kunne ellers virke fristende med to så gode regnskabsår at begynde at se på, om man skulle udvide forretningen, men det ligger ikke umiddelbart Fugato-direktøren på sinde.

– Jeg udelukker ikke noget, men det er ikke, fordi vi går med planer om at skulle ud og lave noget vildt og voldsomt nu og her, siger Kristoffer Nothlev.

Der er derfor heller ikke lige nu behov for at udvide arealet på Kannikegårdsvej, men skulle det en dag blive nødvendigt, er det også lidt en udfordring, erkender direktøren.

– Det kunne jo godt være, at der opstod et behov. Men hvis jeg køber et areal, så kan der gå fem år, før jeg må tage det i brug, siger han med henvisning til, at man først skal igennem en proces med kommunen, før man har lov til at bruge det eventuelle nye areal.

– Det er en lidt en udfordring, for det kan jo være lidt svært at spå om, hvor Fugato er om fem år.

Regnskabet for 2024 viser et overskud på 11.207.748 kroner, og Fugato har nu en egenkapital på 35.237.904 kroner. Af regnskabet fremgår det, at forventningerne for 2025 er et overskud på to millioner kroner efter skat.

Fakta om Fugato

I 2004 blev der igangsat en proces der skulle munde ud i en sammenlægning af to gamle bornholmske virksomheder, Johannes Pihl A/S og Nexø Renovation & Burmeister.

Fusionen blev en realitet 1. januar 2005., hvor virksomheden også fik navnet Fugato, som er det italienske ord for ”samspil mellem flere instrumenter”.

Fugato udfører i dag blandt andet kloakservice, entreprenørarbejde, autoriseret kloakmesterarbejde, lastvognskørsel, erhvervsrenovation og skoventreprenør.

Fugato er 100 procent ejet af Ocean Prawns, og Claus Barslund er udnævnt som bestyrelsesformand.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT