Sådan vil hun redde centret

Sådan vil hun redde centret
Kathrine Heiberg har specialiseret sig i at vende shoppingcentres udvikling til det bedre, og hun er meget optimistisk om fremtiden for Snellemark Centret. Foto: Jesper Dollerup Merved
TOPNYHED | ERHVERV | 18. FEB • 05:30
TOPNYHED | ERHVERV | 18. FEB • 05:30

Det skorter ikke på ambitioner og drømme for Snellemark Centrets fremtid, selvom man snart står med to store tomme lokaler. Troen på nye lejere er stor, og snart skal en større ombygning af centeret sættes i gang.

Der er nok ikke mange bornholmere, som ikke har været i Snellemark Centret i Rønne, og vi er nok tæt på nul, der slet ikke kender Bornholms eneste shoppingcenter.

Centret blev indviet den 13. juni 1994 og har siden været igennem perioder med gode tider, men også nedture, hvor tomme butikker blandt andet er blevet slået sammen til større butikker.

I 2018 nåede Snellemark Centret dog et højdepunkt, da man for første gang i 25 år havde udlejet samtlige kvadratmeter i bygningen, og ejerkredsen, der tæller cirka 500 ejere, bag centret begyndte derfor at snakke om at udvide. Det indebar blandt andet, at man opkøbte ejendommene ud mod Snellemark, men udvidelsen er for nu blevet ved snakken.

Centeret skal reddes

For der er i det hele taget løbet meget vand i åen siden 2018, og centret mister i løbet af de næste måneder tøjbutikken Snoir og legetøjsbutikken Kids Coolshop, der begge flytter til andre adresser i Rønne.

Det sker midt i en tid, hvor detailhandlen er udfordret som aldrig før af det store internet, og det kan derfor set udefra ligne en svær opgave, hvis man vil holde liv i Snellemark Centret fremover. Og det er her, Kathrine Heiberg kommer ind i billedet. Hun er direktør i firmaet Reteam, som hun siden 2001 har haft sammen med sin mand. De specialiserer sig i at vende shoppingcentres udvikling til det bedre.

– Vi har gennemført over 200 projekter fra Sydafrika til Island; og selvfølgelig også mange i Danmark og Sverige, siger Kathrine Heiberg, da Tidende møder hende i det til lejligheden indrettede kontor i de tidligere Dancenter-lokaler i Snellemark Centret.

Hun tilføjer, at man udover de mange projekter med shoppingcentre også har været med til at lave strategier for bydele, hvor man blandt andet har stået for detailhandelsstrategien for Carlsberg Byen i København. Parret kommer selv fra detailhandlen, og det har stor betydning for, at de, hvis de skal sige det, er så dygtige til at hjælpe shoppingcentre med at vende udviklingen, mener Kathrine Heiberg.

– Vi kender til den tætte kontakt med kunderne, og hvis kunderne ikke er glade, kommer de jo ikke ind i butikken.

En helt ny udfordring

Nu er tiden kommet til Snellemark Centret, og Kathrine Heiberg gætter selv på, at ejerkredsen har hyret hende for at tilvejebringe nogle kompetencer, som man ikke selv har erfaring med.

Da centeret blev opført i 90'erne, var butikkerne nemlig selv ansvarlige for indholdet og aktiviteten i centeret, mens udlejeren groft sagt bare stod for, at de fysiske rammer fungerede. Noget som ejerne i øvrigt har gjort godt, indskyder Kathrine Heiberg, før hun uddyber:

– I dag behøver du jo ikke tage hen til en butik, for du kan bare købe det på nettet. Det betyder samtidig, at hvor det før alene var butikkerne, der var attraktionen i en bymidte eller et center, så er det faktisk nu mere pladsen mellem butikkerne, som er ankeret.

– Det skal jo gerne være sådan, at når folk kommer herind, så føler de sig rigtig godt tilpas. Næsten uanset om butikkerne er her eller ej. Og den opgave er en helt anden end at holde taget tæt, siger Kathrine Heiberg.

Som noget af det første satte man i januar gang i en spørgeskemaundersøgelse for at undersøge, hvad bornholmerne gerne vil have, og hvad de savner i centeret.

– Så kan vi analysere på det. Fordi centret trænger til en opgradering, men hvordan skal man bruge pengene? Investeringen skal afspejle det, som kunderne synes er fedt.

– Men jeg vil så også sige, at Snellemark Centret ikke har det så dårligt, som nogle af de shoppingcentre vi har arbejdet med før. Vi har arbejdet med centre, hvor der kun var 10 procent lejet ud, og hvor der stort set ikke kom nogen. Det er jo slet ikke situationen her.

Ingen panik

Som nævnt i indledningen mister Snellemark Centret snart to butikker, men ifølge Kathrine Heiberg kan man ikke sætte lighedstegn mellem de to butikkers flytning og et center i krise.

– Først og fremmest er der jo stadig mange, der bruger de andre butikker, for ellers kunne de ikke betale huslejen og var lukket. Og så tror jeg, man skal se det i en større sammenhæng. Legetøjsbutikken var nødt til at flytte, fordi de ikke havde nok lagerplads, som vi ikke kunne give dem mere af.

– Og Snoir har ligget her rigtig længe, hvor Sanne (Susanne Sørensen, medejer af Snoir, red.) har båret et meget stort ansvar i forhold til centeret. Hun har været formand for centerforeningen oveni det at have butik. Så jeg kan da godt forstå, at hun havde brug for noget forandring i sit liv, forklarer Kathrine Heiberg.

Hun havde meget gerne set, at begge butikker var blevet, men når nu virkeligheden er en anden, vælger hun at bruge det til noget positivt.

– Det er egentlig meget fint, at vi har noget plads, for ellers er der jo ikke kvadratmeter til at flytte rundt, når der skal bygges om. Det kan også være, vi skal aktivere lokalerne, indtil vi kan bygge om, siger hun.

Det kunne for eksempel være pop up-butikker i løbet af sommeren, forklarer Kathrine Heiberg, der er klar i mælet om, hvem hun helst vil have til at udnytte den mere travle højsæson, hvis det står til hende.

– Jeg vil meget hellere lave et samarbejde med detailhandlere på Bornholm, som synes, det kunne være fedt at lave noget herinde. Jeg spurgte forleden en detailhandler fra Rønne, om de kunne have lyst til at lave noget. Det passede ikke lige ind for dem, men der sagde vedkommende: ”Jeg er rigtig glad for, at du spørger, for vi ser tit, at der så kommer nogen ovrefra og skummer fløden om sommeren, hvorefter de daffer af igen.”



– Det skal jo gerne være sådan, at når folk kommer herind, så føler de sig rigtig godt tilpas. Næsten uanset om butikkerne er her eller ej, siger Kathrine Heiberg. Foto: Jesper Dollerup Merved

 

Nye butikker?

Når spørgsmålet går på, hvilke butikker Kathrine Heiberg helst ser overtage efter Kids Coolshop og Snoir, er det stadig lidt for tidligt at få et klart svar, men:

– Vi burde for eksempel nok have mere mad og drikke herinde, og vi har heller ikke noget wellness herinde. Der er masser af ting, som jeg tror, vi kommer til at have meget mere af i fremtiden, som ikke er her nu, siger hun.

Og det har stor betydning og er i øvrigt også Kathrine Heibergs arbejde at sørge for, at kvadratmeterne fyldes i fremtiden. Først skal der dog laves et nødvendigt benarbejde i form af indsamling af data, som hun kan bruge, når der skal kigges på fremtidige lejere.

Det begynder med en runde hos alle de nuværende butikker, hvor de får point på flere parametre. Det kan være, hvor tydeligt konceptet er, hvilken kategori af varer der sælges, om det er en lokalejet butik og så videre.

– Så får jeg et billede af, hvad det er for en type butikker, vi har i Rønne, og så kan man måske samtidig se, hvad det er, der mangler. Jeg kan jo godt have nogle ideer, men før du har data, er det rigtig svært at sige.

– Det er jo også en fordel at kunne ringe til potentielle lejere og sige, at man har analyseret situationen og tror på, at den her butik kan fungere. For i sidste ende er min opgave også, at dem, der lejer hos mig, gerne skal tjene penge, fortæller Kathrine Heiberg og tilføjer, at hun sagtens kan se en fremtid, hvor de nuværende lokaler deles op i mindre lokaler og giver en helt anden sammensætning af butikker.

Hun har i udgangspunktet ikke en præference for, om nye faste lejere skal være større kæder eller mindre lokaltejede butikker, men der er dog nogle vigtige ting at have sig for øje, når man skal have butik i et shoppingcenter.

– Ulempen er, at du skal have åbent, når centeret har åbent. Hvis du ligger i Krystalgade for eksempel, kan du jo selv bestemme, hvornår du har åbent. Men så får man jo ikke del af alt den trafik, som centeret skaber. Det vil tage dig længere tid at blive ”kendt”, men til gengæld kan du holde lukket, fredag-søndag, hvis det er det, du vil.

– Så det afhænger af situationen, om det passer at åbne i et center eller ej, og det er så min opgave at finde ud af, om vi er et godt match.

Potentialet er der

Kathrine Heiberg kan sagtens forstå, hvis der sidder nogen derude og tænker, at det er en lang kamp op ad bakke, når man i dagens verden skal forsøge at vende udviklingen for et shoppingcenter.

– Det er jo udfordrende tider på mange måder, og det er jo ikke sådan, at man siger, det lige er Snellemark Centret, man skal forbi. Det skal det være, og jeg tror altid, at folk vil have lyst til at komme ud og være i en eller anden social sammenhæng.

Men selvom der altså fortsat er stor optimisme for centerets fremtid, fornærmer man nok ikke nogen ved at sige, at der er et stykke vej til jubelåret i 2018, hvor ejerkredsen puslede med at udvide shoppingcenteret. Og Kathrine Heiberg erkender da også, at det først og fremmest drejer sig om at stabilisere det nuværende og få opgraderet det.

– Men jeg tror helt sikkert, der er potentiale for at udvide. Boligerne, som hører til centeret, er ikke i fantastisk god stand, så på et eller andet tidspunkt vil det da være smart, hvis man rev dem ned og måske udvidede den vej ud.

Skal ramme rigtigt

For nu handler det dog om at få fastlagt en strategi for fremtiden og endnu vigtigere implementere den.

– Det tager nok cirka tre måneder, og det er også noget, som embedsværket og politikerne nok i et eller andet omfang skal forholde sig til.

Dernæst kan man begynde at søge byggetilladelser, og hvad der ellers hører til, når man skal bygge om i et shoppingcenter, for det er ikke bare lige til. Netop derfor er det ekstra vigtigt, at man rammer rigtigt i første forsøg, forklarer Kathrine Heiberg.

– Når du har bygget, så har du jo bygget, og det er virkelig dyrt at bygge et shoppingcenter. Så du vil helst ikke bygge noget, som ikke er rigtigt.

Hun gætter derfor på, at man er færdige om to år, men det betyder ikke, at der går to år, før der sker noget.

– Vi skal først og fremmest have noget aktivitet i de tomme lokaler, og så kan vi forhåbentlig begynde at bygge om i starten af 2026.

Hvis man vil være med til at bestemme, hvordan Snellemark Centret skal se ud i fremtiden, kan man på centrets hjemmeside besvare et spørgeskema og give sit besyv med.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT