Formanden for Aakirkeby Borgerforening, Niels Lohmann, er positiv. Tidligere på året har virksomheder i byen etableret gruppen Aakirkeby Erhverv, der vil arbejde på at få så meget som muligt ud af Energiø Bornholm. Niels Lohmann opfordrer til, at der på lignende vis skal oprettes en kultur- og fritidsgruppe, der kan styrke byens forenings- og kulturliv og invitere de flere hundrede gæstearbejdere indenfor.
Borgerforeningen så dog gerne, at kommunen havde prioriteret permanente boliger frem for en midlertidig pavillonby, der løbende bliver udvidet og indskrænket efter behov.
Ann Rubæk Nielsen (S) svarer, at bygherren og entreprenøren ikke er villig til at dække udgifterne med huslejen.