Mange nye biler kører på el: Bilhus oplever noget andet

Mange nye biler kører på el: Bilhus oplever noget andet
Godt halvdelen af de nye personbiler på Bornholm kører på el. Samtidig er salget her på øen begrænset, fortæller Bilhuset Elmer. Arkivfoto
ERHVERV | Søndag 4. august 2024 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
ERHVERV | Søndag 4. august 2024 • 15:30

Godt halvdelen af nyregistrerede biler kører på el, men lokal bilforhandler sælger forholdsvis få.

I juni var over halvdelen af nyregistrerede personbiler i Danmark elbiler. I samme måned året før var det kun godt hver tredje nye bil, der kørte på el. På Bornholm er udviklingen den samme. I juni 2023 var 31,6 procent af de nye personbiler elbiler, mens det i år var 53,7 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

I brancheforeningen Mobility Denmark læser man tallene sådan, at elbilen er blevet danskernes foretrukne valg, når der skal købes ny bil. Men på Bornholm er oplevelsen en anden, selvom tallene viser, at mere end hver anden nyregistrerede personbil her på øen kører på elektricitet.

– Jeg vil sige, at langt under halvdelen her på Bornholm er elbiler – af dem, der bliver solgt herovre, siger filialchef Jan Klausen hos Bilhuset Elmer, der er autoriseret forhandler af fem forskellige bilmærker.

Populære mærker mangler

Uoverensstemmelsen mellem hverdagen hos bilforhandleren på Åkirkebyvej i Rønne og tallene fra Danmarks Statistik er der ifølge Jan Klausen et par forklaringer på. En af dem er, at nogle af de mest populære mærker inden for elbiler ikke sælges her på øen.

– Dem, der er rigtig store på elbiler lige nu, fordi de har varerne, er selvfølgelig Tesla, som kun har elbiler, og Volkswagen/Skoda sælger næsten kun elbiler i Danmark i øjeblikket, fortæller Jan Klausen.

De nyeste tal fra hjemmesiden Bilstatistik.dk placerer ifølge Mobility Denmark Volkswagen, Tesla, Renault, Audi og Skoda øverst i salgsstatistikken for personbiler. Ingen af dem har en lokal forhandler på Bornholm.

Om Bilhuset Elmers egne mærker fortæller filialchefen, at el og hybrid tilsammen står for cirka halvdelen af de solgte Kia-biler, men salgstallene er relativt små. Suzuki har ingen elbiler endnu, fortæller han, og hos Ford er der modellen Mustang Mach-E.

– Så kommer der vores nye Ford-model, som vi har solgt en del af. Der vil vi se et andet billede, men de er ikke kommet til landet endnu, siger Jan Klausen.

Lavere pris får betydning

Manglende udbud er ikke hele forklaringen, mener han, for når han kigger på den lokale bilpark, hæfter han sig ved to ting, og på den baggrund har han et bud på, hvad der kan sætte gang i det lokale salg af elbiler.

– Som jeg ser det, kører der rigtig mange små biler på Bornholm, og det kan vi se på vores Suzuki-salg, og vognparken på Bornholm er langt ældre end generelt set i Danmark. Når vi rammer en elbil til under 200.000 kroner, tror jeg, det kommer til at gå stærkt herovre, så jeg tror, vi skal længere ned prismæssigt, siger Jan Klausen.

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører samt finansierings- og leasingselskaber.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT