Havnedirektør efter nyt sagsanlæg: 'Det her er noget, vi kommer til at se med jævne mellemrum'

Havnedirektør efter nyt sagsanlæg: 'Det her er noget, vi kommer til at se med jævne mellemrum'
Direktør Thomas Bendtsen hos Rønne Havn A/S tror ikke, at en ny sag anlagt af Molslinjen bliver den sidste sag om havnens takster. Arkivfoto: Berit Hvassum
HAVN | RØNNE | ABONNENT | 7. OKT 2021 • 14:12
Henrik Nielsen
Journalist
HAVN | RØNNE | ABONNENT
7. OKT 2021 • 14:12

Rønne Havn A/S og Molslinjen A/S er fundamentalt uenige om, hvordan afgørelse af tidligere sag skal udlægges.

Rønne Havn A/S’ rabatstruktur og prissætning er omdrejningspunktet for en ny sag ved Sø- og Handelsretten. Sagen er anlagt af Molslinjen, som ifølge PR- og kommunikationschef Jesper Maack ønsker en endelig afklaring, efter at en lignende sag mellem Rønne Havn A/S og Danske Færger A/S blev afgjort i maj.

Parterne udlægger dommen fra Sø- og Handelsretten meget forskelligt. Ifølge Molslinjen fandt Sø- og Handelsretten, at havnen havde forhøjet sine takster i strid med aftalen med Danske Færger. Hos Rønne Havn hæfter man sig ved, at der i dommen står, "at der på trods af indikationer på potentielle konkurrencestridige forhold ikke er fuldt tilstrækkeligt grundlag for at statuere et misbrug af Rønne Havns dominerende stilling" i strid med Konkurrencelovens bestemmelser.

– Danske Færger nedlagde en påstand om, at vi havde misbrugt vores dominerende stilling, og det står klokkeklart i dommen, at det blev Rønne Havn frifundet for. Jeg kan ikke se, hvad de ellers skulle have skrevet, siger Rønne Havns administrerende direktør, Thomas Bendtsen, til Tidende.

Ifølge ham handlede sagen om, at havnen reducerede færgerederiets rabat fra 95 procent til 70 procent.

Frifindelse eller ej

Parterne er også uenige om, hvordan behandlingen af en sag hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal forstås. Havnen opfatter sig som frifundet i sagen om misbrug af en monopolstatus til at skrue priserne i vejret. Det gør Molslinjen ikke, da styrelsen ifølge rederiet besluttede at henlægge sagen af ressourcemæssige årsager uden at tage stilling til den.

– Hvis det er sådan, at Konkurrencestyrelsen finder holdepunkter for, at den her klage er berettiget, så er de forpligtede til at gå videre med sagen. Der var en lang redegørelse og mange møder med begge parter. På den baggrund har styrelsen besluttet ikke at tage sagen op, og det betragter vi som udtryk for, at de ikke finder grundlag for at rejse en sag, og Molslinjen indbragte ikke afgørelsen fra Konkurrencestyrelsen for retten dengang, siger Thomas Bendtsen.

Bokse med i mange år

Ifølge Molslinjen handler sagen også om at få en endelig afklaring. Havnedirektøren tror dog ikke, at Rønne Havn har set den sidste af denne slags sager.

– For at være helt ærlig, så tror jeg, at med de ændringer, vi ser i strukturer med færgerederier i hele Norden, så er det her noget, vi kommer til at bokse med i mange år fremover. Jeg forventer, at vi skal være indstillede på, at det her er noget, som vi kommer til at se med jævne mellemrum fra skibsrederne. Det er vi fuldt forberedte på, siger Thomas Bendtsen.