Undersøgelsen, der hedder 'Energy Island Bornholm Powering Maritime Electrification', analyserer, hvordan produktionen af vedvarende energi og den fremtidige elnetkapacitet kan understøtte ladeløsninger til elektriske færger, fragtskibe og offshore servicefartøjer. Det vil ifølge dem være et vigtigt skridt for at hjælpe rederier med at investere i batteridrevne flåder og komme væk fra brugen af fossile brændstoffer.
– Energiø Bornholm giver os en værdifuld mulighed for bedre at forstå, hvordan fremtidens maritime energibehov kan se ud. Vores bidrag er at dele operationelle indsigter og undersøge, hvordan forskellige opladningsscenarier kan fungere i praksis. Med vores centrale placering i Østersøen ser vi en naturlig rolle i at kvalificere diskussionen om, hvad der bliver nødvendigt for at understøtte den bredere omstilling, siger Jeppe La Cour, der er CCO hos Rønne Havn.
I pressemeddelelsen skriver Stillstrom og Rønne Havn, at de konventionelle fragtskibe, der passerer Bornholm, bruger 'betydelige mængder' fossilt brændstof hvert år, og efterhånden som batteriteknologi modnes, bliver batteridrevne skibe stadigt mere realistiske
Her vurderer de, at segmentet vil kræve omtrent 17 terawatttimer i nyt elforbrug om året, som vil erstatte de tre millioner ton marine gasolie, der nu bliver brugt - og som sparer to milliarder euro i olieimport.