Havn indgår samarbejde med Mærsk-virksomhed

Havn indgår samarbejde med Mærsk-virksomhed
Rønne Havn også undersøge muligheder for at elektrificere skibsdriften. Arkivfoto
ERHVERV | 4. DEC • 15:30
ERHVERV | 4. DEC • 15:30

Hvis der bliver indgået en aftale om Energiø Bornholm, ligger der flere muligheder for lokale virksomheder.

Det er blandt andet igennem en energipark, men nu vil Rønne Havn også undersøge muligheder for at elektrificere skibsdriften.

Det gør de sammen med Stillstrom, som er ejet af rederigiganten Mærsk. Det skriver de to virksomheder i en fælles pressemeddelelse.

De har igangsat en såkaldt 'whitepaper' for at undersøge, hvordan Energiø Bornholm kan fungere som model for integration af havvindenergi med maritim elektrificering.

Undersøgelsen, der hedder 'Energy Island Bornholm Powering Maritime Electrification', analyserer, hvordan produktionen af vedvarende energi og den fremtidige elnetkapacitet kan understøtte ladeløsninger til elektriske færger, fragtskibe og offshore servicefartøjer. Det vil ifølge dem være et vigtigt skridt for at hjælpe rederier med at investere i batteridrevne flåder og komme væk fra brugen af fossile brændstoffer.

– Energiø Bornholm giver os en værdifuld mulighed for bedre at forstå, hvordan fremtidens maritime energibehov kan se ud. Vores bidrag er at dele operationelle indsigter og undersøge, hvordan forskellige opladningsscenarier kan fungere i praksis. Med vores centrale placering i Østersøen ser vi en naturlig rolle i at kvalificere diskussionen om, hvad der bliver nødvendigt for at understøtte den bredere omstilling, siger Jeppe La Cour, der er CCO hos Rønne Havn.

I pressemeddelelsen skriver Stillstrom og Rønne Havn, at de konventionelle fragtskibe, der passerer Bornholm, bruger 'betydelige mængder' fossilt brændstof hvert år, og efterhånden som batteriteknologi modnes, bliver batteridrevne skibe stadigt mere realistiske

Her vurderer de, at segmentet vil kræve omtrent 17 terawatttimer i nyt elforbrug om året, som vil erstatte de tre millioner ton marine gasolie, der nu bliver brugt - og som sparer to milliarder euro i olieimport.

Rønne Havn bidrager i undersøgelsen med indsigt i, hvilke slag infrastruktur der vil blive nødvendig.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT