Gourmetrestaurant vender stort underskud til overskud

Gourmetrestaurant vender stort underskud til overskud
Underskuddet er vendt til et mindre overskud, og det er de tilfredse med hos Det Røde Pakhus. Foto: Martin Søndergaard Jensen
ERHVERV | 30. MAR • 15:30
ERHVERV | 30. MAR • 15:30

For Det Røde Pakhus er det med gladere øjne, de ser på regnskabet for 2024 end i 2023.

– Alene det, at det bliver vendt fra et stort underskud til overskud, er vel rimelig tilforladeligt.

Sådan begynder Troels Madsen, der ejer gourmetrestauranten Det Røde Pakhus sammen med Daniel Kruse, om det regnskab, som de netop har præsenteret.

For i 2024 blev det til et overskud på 61.002 kroner. Det står i stor kontrast til regnskabet fra 2023, hvor det var et underskud på 622.144 kroner.

Men der er dog også en god forklaring på, hvorfor det var så stort i 2023.

– Det underskud bestod i høj grad af tilbagebetaling af coronakompensation på omtrent 500.000 kroner. Det er de færreste i vores branche, der ville kunne det uden underskud, så det var grunden til det. Det er ikke den største raketvidenskab, fortæller Troels Madsen.

Derfor er han naturligvis også glad for, at det er blevet til overskud i 2024.

– Vi er relativt tilfredse med det. Så længe det ikke koster os penge at drive, er det jo positivt, lyder det.

Der er også sket specielt en større ændring for de to ejere, da de ikke længere forpagter restauranten på Melsted Badehotel. Det gør også nu, at der er væsentlig færre ansatte, fortæller Troels Madsen.

Samtidig synes han, at de har fået en fin start på året.

– Vi er ved ganske godt mod. Vi har fået en fin start på årets første tre måneder, lyder det.

Og selvom det blev til overskud i 2024, og at begyndelsen af året har været god, er der også en ting, som irriterer ham.

– Vi er jo en servicevirksomhed, og ligesom mange andre lige nu har vi ikke den vildeste økonomi. Vi er meget afhængige af, at folk holder sine reservationer, eller står vi bare med tab, og vi kan ikke rigtig gøre noget, fortæller Troels Madsen og fortsætter:

– Jeg vil sige, at det har været aftagende, men det hænder da stadig en gang imellem. Hvis folk ikke dukker op til en bordbestilling eller en afbestiller halvanden time før, kan vi ikke nå at fylde bordet, og vi hænger på alle udgifterne, hvis det ikke bliver afbestilt i ordentlig tid. Vi har også løn til dem, vi har hevet ind, der skal betales, og de kan selvfølgelig ikke sendes hjem, hvis reservationen ikke overholdes.

Derfor har der også været snak om en afbestillings- og eller udeblivelsesgebyr, men det er ikke noget, der lige nu er planer om at indføre.

– Vi har snakket om det en gang imellem, men vi synes heller ikke, det er fedt at skulle indføre. Det vil være med en lidt dårlig smag i munden, og vi håber på, at det ikke bliver nødvendigt, siger han.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT