Frustration over transportproblemer: 'De skal komme ind i kampen'

Frustration over transportproblemer: 'De skal komme ind i kampen'
Jim Maar fra Toyota Bornholm er træt af de samme transportproblemer år efter år. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 4. AUG 2022 • 10:30
NYHED | ABONNENT
4. AUG 2022 • 10:30

Der er store udfordringer forbundet med, at bilforhandlerne skal have transporteret biler til eller fra Bornholm. Forhandlerne er utilfredse med biltransportør, der til gengæld savner manglende fleksibilitet hos Bornholmslinjen.

Rettelse

I den tidligere udgave af artiklen fremgik det, at det var Jan Rasch fra Autohuset Bornholm, der havde udtalt sig. Dette er imidlertid ikke korrekt, da det er Jim Maar fra Toyota Bornholm, der er kommet med udtalelserne. Tidende beklager fejlen mange gange, der nu er rettet. 

Bilforhandlerne på Bornholm oplever store problemer med transporten af biler både til og fra Bornholm.

– Det er irriterende, hvis man sælger en bil på auktion, og der så går 20 dage, før den bliver hentet. Det duer ikke. Hver sommer har vi de her problemer, og jeg har skrevet til Dansk Auto Logik, at de skal komme ind i kampen, siger Jim Maar, der er indehaver af Toyota Bornholm.

Han er frustreret over, at man år efter år skal opleve de samme problemer med transporten af både nye og brugte biler.

– Dansk Auto Logik påstår, at de ikke kan få plads på færgen. Men når det er et gentagende problem år efter år, burde man jo lære af det, så samme problem ikke er der året efter, siger Jim Maar.

Tidende har været også været i kontakt med andre bilforhandlere på Bornholm, der har samme fortælling vedrørende transportproblemerne.

Efterlyser større fleksibiliet

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark, og de har ansvaret for at transportere nye biler til og fra Bornholm.

Administrerende direktør i virksomheden, Kurt Rath, erkender problemet, som de bornholmske bilforhandlere beskriver, og at de selv kæmper med at finde en holdbar løsning på problemet.

– Den store udfordring for os er at få det rigtige antal færgeafgange og en fleksibilitet i de færgeafgange, der gør, at det matcher med behovet, fortæller Kurt Rath.

Ifølge Kurt Rath er det et stort problem for deres virksomhed, at hvis man booker en afgang på forhånd hos Bornholmslinjen, er man pålagt at betale fuld pris, selvom man ikke ender med at bruge afgangen, fordi behovet ikke er der alligevel.

– For mig er det lidt underligt, at Bornholmslinjen har udsolgt så langt ud i fremtiden, og så kan man ikke afbestille, hvis man er kommet til at bestille en for meget. Jeg ville jo bare være glad, hvis der var en anden kunde, der kunne få den plads. Men der virker deres system helt firkantet, siger den administrerende direktør hos Dansk Auto Logik.

Hos Bornholmslinjen er man opmærksom på fragtproblemerne, der ifølge kommunikationschef Jesper Maack er velkendte. Bilforhandlere er dog ikke de eneste, der har de udfordringer, og der er mange interesser at tage højde for, når man er presset på fragtkapaciteten, lyder det fra Jesper Maack.

– Det hele peger jo tilbage på, at kapaciteten er for lille, og derfor går det ikke, at man booker en plads, som man ikke bruger alligevel. Det går ud over andre, der gerne ville have haft deres ting med, siger Jesper Maack.

En masse ekstra arbejde

Ude hos bilforhandlerne har problemerne efterhånden været der så længe, at det er blevet en fast forankret del af arbejdet, at man skal infomere kunderne om, at der kan gå længere tid end forventet.

– Fordi der er så lang leveringstid på biler i øjeblikket, gør vi rigtig meget ud af i salgsøjeblikket at sige, at kunderne skal være forberedte på, at der kan gå to måneder mere end forventet, siger Jim Maar fra Toyota Bornholm. 

Hvordan tager kunderne det?

– Jeg synes, når man har været ærlig i sin leveringssnak og sagt, at man gør sit bedste, så tager kunderne det pænt. Men der er også et værksted, der skal skrue nogle dele på de nye biler, så det er også et problem i forhold til at booke tid på værkstedet. Vi prøver hele tiden at tage højde for det, men det skaber en masse logistiske udfordringer, fortæller Jim Maar.

Han tilføjer, at det er svært at sætte tal på, hvor hårdt det går ud over forretningen, men at det kræver meget ekstra arbejde for forhandlerne, hver gang de skal have transporet en ekstra bil, fordi man ikke kan regne med, hvornår den lander.

– Det ekstra arbejde, vi laver der, lever Dansk Auto Logik og Bornholmslinjen jo lidt på, siger Jim Maar.

Førerløse biler var tidligere løsningen

Før Bornholmslinjens moderselskab Molslinjen tilbage i 2016 vandt udbuddet om sejladsen, foregik transporten af bilerne anderledes, fortæller Kurt Rath.

– Det var helt uproblematisk tidligere. Dengang blev Bornholm forsynet med førerløse biler fra Køge Havn. Det vil sige, at vi satte bilerne af på Køge Havn, hvor de blev kørt om bord på færgen og kørt af igen i Rønne, siger Kurt Rath.

Den løsning var dog ikke med i aftalen, der blev indgået med Molslinjen, fordi man ifølge Kurt Rath i udbudsmaterialet havde glemt at specificere, at der også var behov for førerløse biler. Det er en af de ting, som Dansk Auto Logik i den nærmeste fremtid vil bringe op, når man skal forsøge at finde en løsning i samarbejde med Bornholmslinjen og de enkelte forhandlere.

– Det eneste rigtige system, i forhold til økonomi, miljø og mange andre ting, vil være et koncept med førerløse biler. Jeg deltager gerne i dialogen for at få ændret på det her setup, så vi slipper for at skulle sende lastbiler til Bornholm, siger Kurt Rath.

Hvad siger Bornholmslinjen til den løsning?

– De henholdt sig tidligere til, at det ikke var med i det udbudsmateriale, da man vandt sejladsen, og derfor var de slet ikke interesserede i at indgå i den dialog. Min opfattelse er, at de er en monopolvirksomhed, der opfylder den kontrakt, som de har indgået, og så har de ikke fokus på andet.

Spørger man Bornholmslinjen til løsningen med de førerløse biler, ser man det ikke, som en holdbar model, selvom det utvivlsomt ville afhjælpe nogle af udfordringerne for bilbranchen.

– Det kunne åbenlyst løse nogle af problemerne med transporten af biler, men det ville samtidig nogle andre problemer. I samme øjeblik man giver slip på nogle principper for at hjælpe nogen, så går det ud over nogle andre. Det handler om den tid, der er til rådighed, og den kapacitet, der er, siger Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack.

– Vi er udfordret på fragtkapacitet, og det har været en sag for Trafikkontaktrådet og Transportministeriet i en periode nu, hvor vi også har foreslået nogle ekstra fragtafgange med Povl Anker, men som i første omgang er blevet afvist, uddyber han.

Et af løsningsforslagene fra Bornholmslinjen er at få grønt lys til flere afgange med færgen Povl Anker. Arkivfoto: Berit Hvassum

 

Mere lempelig aflysningspolitik

Efter det stod klart, at der ikke kunne benyttes de førerløse biler i Køge, kører Dansk Auto Logik i stedet deres lastbiler over Sverige og benytter færgen fra Ystad.

Men her er det ikke kun fragten, der gør, at man ofte ikke kan få plads i tide.

– Vores mulighed for at få ekstra afgange på færgerne er forsvindende lille. Jeg ved ikke, om Molslinjen tjener flere penge på at have turister med, der handler i kantinen, end at sælge en hel lastbil, der fylder for mange personbiler, siger Kurt Rath.

Han efterlyser derfor en mere lempelig aflysningspolitik, der vil gøre det muligt for dem at være lidt mere proaktive i forhold til deres bookning af transport.

– Det har jeg tænkt mig at udfordre i forhold til Bornholmslinjen, men jeg ved også, at der ikke er nogen konkurrence på markedet, så de kan vælge at læne sig tilbage og sige, at det er spillereglerne, fortæller den administrerende direktør.

Bornholmslinjen vender tilbage til, at den eneste løsning på det nuværende problem er at skaffe større fragtkapacitet.

– Det gælder alle former for fragt, at det er svært at presse mere igennem, fordi vi er ved at være nået til vejs ende med kapaciteten på Hammershus-færgen. Alle ved det godt, og alle erkender det. Det er langt oppe på dagsordenen både hos Trafikkontaktrådet og Transportministeriet, at kapaciteten på fragt er for lille, siger Jesper Maack.

Benytter lokale

Som konsekvens af de lange ventetider og de store logistiske udfordringer, forsøger Toyota Bornholm for så vidt muligt at benytte lokale transportører, fordi de i langt de fleste tilfælde er hurtigere, fortæller Jim Maar.

– Vi kan ikke styre nye biler. Det bliver styret fra Belgien, og det er bestemt, at Dansk Autologik kører nye biler rundt. Men hver gang vi køber brugte biler fra Sjælland, så forsøger vi at bruge SOS Dansk Autohjælp Bornholm. Der tager det fire dage kontra tre uger hos Auto Logik, siger Jim Maar fra Toyota Bornholm.

Kurt Rath fra Dansk Auto Logik fortæller til Tidende, at man på baggrund af, at problemstillingen bliver bragt op nu, vil forsøge at tage en snak med Bornholmslinjen om, hvordan man får løst det her problem bedst for alle parter. Og efter interviewet med Kurt Rath modtog Tidende en mail fra den administrerende direktør, hvor han orienterede om, at man i uge 33 har aftalt et møde med Bornholmslinjen.