Det kører for Studsgaard

Det kører for Studsgaard
BHS Logistics er til stede i det meste af Europa. Foto: Jacob Jepsen
DELUXE | ABONNENT | 17. SEP 2022 • 05:30
Af:
Joan Øhrstrøm
DELUXE | ABONNENT
17. SEP 2022 • 05:30

Morten Studsgaard overtog BHS Logistics midt under finanskrisen, hvor han måtte starte sin direktørkarriere med at fyre en del af medarbejderne. Men nu er virksomheden vokset markant og omsætter nu for 700 millioner kroner om året.


De fleste danskere har nok på et tidspunkt stødt på en af vognene fra transportfirmaet BHS Logistics, som dagligt kører landet tyndt med deres 100 lastbiler. For siden virksomhedens begyndelse i 1946 er det røde og blå transportlogo med tiden kun blevet mere og mere synligt på de danske veje, der på den måde kan minde en om Bornholm overalt. I dag beskæftiger den bornholmske transportvirksomhed omkring 300 medarbejdere fordelt på fire afdelinger. Men dengang firmaets stifter, Viggo Studsgaard, kastede sig ud som selvstændig, var det med to lastbiler, som han kørte til og fra Rønne Havn. Viggo Studsgaard startede sin fragtvirksomhed, efter han havde flyttet sig selv til Bornholm, fortæller Morten Studsgaard, der ikke kun er Viggo Studsgaards barnebarn, men i dag også har videreført virksomheden som direktør.

– Min farfar kom fra Brande i Midtjylland og flyttede hertil, hvor han fandt min farmor.

Det var før 1946, hvor han først kørte som chauffør hos Espersen. Det var også Espersen, der lånte ham hans første biler, så han kunne starte sin egen virksomhed. Det var begyndelsen, hvor han kørte med fisk på Bornholm, og senere fragtede han alle mulige ting, som ikke var fisk. Det var før, der var trailere, der røg til og fra Bornholm. Man kørte kun til og fra havnen. Dengang var der jo kun en færge, der havde løse ting som korn og sten med.

Det kørte så godt for Studsgaard, at han efter nogle år fusionerede med vognmandsfirmaet Bech-Hansen, der kørte med sten på Bornholm, for eksempel sten fra stenbrud.

– De fandt sammen og lavede et fælles selskab, hvor min far, Elon, blev direktør, forklarer Morten Studsgaard fra sit direktørkontor, der ligger et stenkast fra færgeterminalen.

Finanskrise og fyringer

Med tiden blev Bech-Hansen købt ud, men de oprindelige partnere ligger stadig i firmanavnet, der i dag hedder BHS Logistics. Selv begyndte Morten Studsgaard i familiefirmaet som trainee i 2001, inden han syv år senere overtog direktørposten efter sin far. Dengang havde virksomheden en størrelse på omkring 150 medarbejdere. I dag er antallet af ansatte cirka fordoblet. Men inden Morten Studsgaard overhovedet kunne begynde at udvide firmaets markedsområder, måtte han sætte bremsen gevaldigt i, husker han. For da han overtog virksomheden, var det midt under finanskrisen i 2008.

– Det var et spændende år at starte i, men det var en hård og lærerig tid, hvor vi skulle tilpasse virksomheden. Der måtte vi afskedige næsten en tredjedel af medarbejderne. Det er altid en kedelig situation at skulle sige farvel til sine kollegaer. Det var min start på karrieren. For alt faldt med 25 procent på det tidspunkt.

Hvordan var det at skulle fyre folk?

– Jeg var nok mere med til at tage beslutningerne end at opsige medarbejderne. Selve beslutningerne var hårde, men det var selvfølgelig endnu hårdere også at opsige medarbejderne, fortæller den nuværende direktør, der ikke tror, man kan forberede sig på at skulle træffe sådanne svære beslutninger.

– Det tror jeg ikke, at der er nogen, der er klar til og det samme med at overtage en virksomhed. Jeg tror ikke, man bliver helt flyveklar. Der er mange ting, man lærer bagefter.

Men fyringerne var jo en del af det for at have en forretning fremadrettet, siger Morten Studsgaard, som dog lykkedes med at få firmaet op i gear igen.

– Vi skar de rigtige ting fra og fik virksomheden tilbage på sporet, der hvor det skulle være. Det er jo en god sund virksomhed, som økonomisk er velfunderet. Selvom vi ikke tjente penge på det tidspunkt, så manglede vi heller ikke penge. Og så er det jo let at træffe de rigtige beslutninger. Men den tid har været det hårdeste.

Morten Studsgaard er direktør i det, han kalder en værdidrevet virksomhed. Foto: Jacob Jepsen

 

Direktør på sin egen måde

Siden Morten Studsgaard overtog virksomheden, er den vækstet til det dobbelte på 14 år.

– Vi har udvidet vores markedsområder. Offshore-delen har vækstet virksomheden rimelig meget på havnen her, det er der ingen tvivl om. Men så er vi også blevet begunstiget af, at verdensmarkedet bare er steget. Der bliver transporteret flere og flere ting. Der er nogle ting, der er kommet af sig selv, men der er også en del, der er kommet med hårdt arbejde.

Og nogle af de eksisterende kunder laver mere, forklarer han og tilføjer, at nogle kunder er faste, mens andre bare bestiller en enkelt sending eller transport til et projekt. Men de faste kunder er grundbasen, som virksomheden planlægger efter. Og virksomheden kører for kunder langt udenfor Bornholm.

– Vi er i det meste af Europa. De fleste steder har vi agenter. En agent er en, du samarbejder med. Det vil typisk være en transportvirksomhed ligesom vores i et andet land, som ikke er i Danmark, og når de skal sende nogle pakker til Danmark, så bruger de os og omvendt. På den måde hjælper man hinanden og har et formaliseret arbejde omkring det, og det er et alternativ til at have en afdeling i udlandet, forklarer han og peger på, at hans direktørjob består meget i at bedømme mennesker.

– Man skal lære mennesker at kende på den rigtige måde. Der er mange aspekter i mennesker, der er spændende at udforske – nogen gange lidt for spændende.

Hvad mener du med det?

– Man lærer jo, hvem man kan stole på, og hvem der vil med på den videre rejse. Mit arbejde består i at arbejde med mennesker, ikke så meget af alt det andet. Jeg har bygget en organisation, og jeg har bygget den anderledes, end hvad den var før, siger han og skynder sig at indskyde:

– Den var rigtig god før. Men jeg arbejder måske på en anden måde, end da min far styrede virksomheden. Den slags skifter jo fra generation til generation; hvordan man fungerer, hvordan menneskene er, hvordan medarbejderne er og hvad størrelsen på virksomheden er. Der er forskel på at have to ansatte og 300.

Samarbejde vigtigere end resultater

Hvad lægger du vægt på som leder?

– Det er det menneskelige aspekt i det. Vi er en værdidrevet virksomhed. Det vil sige, vi går efter at samarbejde i stedet for kun at skabe resultater. Jeg forventer jo ikke, at andre kan brænde lige så meget for det, som jeg gør. Men mange af medarbejderne sætter virksomheden højt i forhold til deres hverdag. Det synes jeg er fedt og imponerende. At folk møder ind for det, og vi er med til at skabe en enhed. Derfor er samarbejdet vigtigere end resultaterne. Hvis du kun skaber resultater, kan du godt skabe en organisation, der har fokus på de forkerte ting – synes jeg i hvert fald. Det passer nok bedre ind i en kapitalfond end i en familiejet virksomhed, hvor vi har det lange lys på – i stedet for det korte, hvor du skal have øjeblikkeligt afkast.

– Vi kan godt tillade os at tage nogle mere langsigtede løsninger, der måske tager lidt længere tid end noget, der skal fungere om tre dage. Vi tænker nok nærmere om et år.

”Bhs’erne bærer”

Hvad er det for en arbejdsplads at arbejde på som medarbejder?

– Firmaet skulle gerne have en familiær kultur, hvor medarbejderne har det godt og brænder for det, de laver. Som det er med de fleste job, er det et sted, hvor folk lægger en del af sig selv, men det er måske i endnu højere grad tilfældet her. Det er jo alle bhs’erne, der bærer virksomheden.

Hvad gør du for at sikre dig, at virksomhedskulturen er, som du ønsker den?

– Jeg tror på, at folk skal have noget ansvar og råderum til at gøre de ting, de er bedst til, i stedet for at det hele er topstyret. Jeg tænker, at folk også godt kan tænke.

Så du viser tillid?

– Det vil jeg mene i hvert fald. Der er også ting, som er styret, som de også skal være, men der er mange ting, hvor folk godt ved, hvordan de kan gøre det bedst. Der synes jeg også, det er medarbejderne, der skal være med til at styre det.

Kan du finde på at fyre en medarbejder, hvis de ikke levet op til dine standarder?

– Man plejer sjældent at blive fyret her, hvis man laver en fejl. Det er nok mere tilfældet, hvis man ikke passer ind i virksomheden.

Hvis man ikke brænder for det?

– Det kan man godt sige, ja, smiler han.

 


Fakta om familievirksomheden BHS Logistics

1946: Viggo Studsgaard køber sine to første lastbiler.

1949: Vognmandsforretningen flytter til Nørregade 40 i Rønne.

1962: Vognmandsforretningen flytter til Strandvejen 1 i Rønne.

1963: Navnet Bech-Hansen & Studsgaard fødes. Elon Studsgaard indtræder.

1967: Selskabet kommer med i Københavns Fragtmandshal.

1972: Bech-Hansen & Studsgaard fusionerer med sine moderfirmaer.

1973: Flytning til Vesthavnen i Rønne, hvor BHS Service Center etableres.

1976: Der åbnes kontor ved Fragtmandshallen i København.

1977: Terminal bygges i Rønne.Vognene flytter fra, hvor Bornholms Trafikken nu har opmarch-båse.

1983: Erik Bech-Hansen afhænder sine aktier til selskabet og træder dermed ud af selskabet.

1984: Skibsmæglerfirmaet Plum, Møller & Skovgaard i Rønne købes.

1985: Viggo Studsgaard afhænder sine aktier til selskabet, som Elon Studsgaard dermed bliver ene-ejer af.

1986: Overtagelse af Poul Hansen Transport, Kims Transport og Poul Hansen Automobiler, alt sammen i Albertslund. Bech-Hansen & Studsgaard modtager Årets Erhvervspris fra Andelsbanken på Bornholm.

1992: Der åbnes et speditions-kontor i Odense.

1993: Bech-Hansen & Studsgaard opretter kørselsafdeling i Glostrup.

1995: Fragtmand Skovgaard Hansens fragtrute Svendborg-København overtages.

1998: Flytter transportafdelingen fra Albertslund og Glostrup til Hvidovre på grund af pladsmangel.

2000: Der oprettes en ny afdeling i Århus.

2001: Morten Studsgaard indtræder i firmaet.

2002: Der oprettes en ny afdeling i Tåstrup. Transportfirmaet Paul Larsen A/S overtages. 2004 Hovedkontoret udvides. Afdelingen i Århus flytter i nye og større lokaler.

2005: Transportfirmaet Paul Larsen A/S fusioneres ind i moderselskabet.

2006: Bech-Hansen & Studsgaard indtræder i Nordic Chain.

2007: Bech-Hansen & Studsgaard overtager shippingfirmaet Ejv. Hansens Eftf. A/S. Morten Studsgaard bliver medejer af Bech-Hansen & Studsgaard.

2008: Morten Studsgaard bliver administrerende direktør for Bech-Hansen & Studsgaard.

2011: Bech-Hansen & Studsgaard frasælger sin fragtrute mellem Fyn og Sjælland til det nydannede Danske Fragtmænd Transport A/S, et selskab Bech-Hansen & Studsgaard selv er medejer af. Herunder overgår Bech-Hansen & Studsgaards Odense og Tåstrup kontor til Danske Fragtmænd Transport A/S.

2013: Elon Studsgaard afhænder sine aktier til Morten Studsgaard, som derved bliver ene-ejer.

2013: Vips Transport Aps overtages – og fusioneres efterfølgende.

2016: De to shippingnavne Plum, Møller & Skovgaard A/S og Ejv. Hansens Eftf. A/S, som varetager alle former for servicering af skibstrafik slås sammen under navnet BHS Shipping.

2017: Bech-Hansen & Studsgaard A/S skifter navn til BHS Logistics. Bech-Hansen & Studsgaard Service Center A/S skifter navn til BHS Service Center A/S

 

Ny terminalbygning i Køge

BHS Logistics har ansat mekanikere, kontorassistenter, lagermedarbejdere, controllere, der har højere videregående uddannelser, it-specialister og selvfølgelig masser af chauffører, men også speditører, der fordeler sendingerne, forklarer direktøren, der har fire afdelinger. Hovedafdelingen ligger her på Bornholm, men virksomheden har også bygninger i Odense, Aarhus og på Sjælland. I forrige uge flyttede BHS af logistiske årsager deres store terminalbygning fra Hvidovre til Køge i en helt ny og større bygning.

– Vi havde pladsproblemer, og bygningen var ved at være outdatet, så der skulle ske noget nyt. Nu har vi har fået noget, der er fire gange så stort med plads til flere mennesker, og det er helt nybygget. Det er en helt anden kvalitet. Vi er lige flyttet ind i sidste uge. Så det er noget helt, helt andet for os. Den nye terminal er topmoderne med plads til 100 mand på kontorerne, fortæller den glade direktør.

Hvor mange sidder I her i Rønne?

– Omkring 120, men det er lige før der sidder flere på kontorerne på Sjælland. Hvis man tæller alle hoveder med, så er det stadigvæk på Bornholm, at der er flest medarbejdere. Men Køge begynder at indhente det.

Danmarks bedste til medicintransport

BHS Logistics fragter alt – bortset fra levende dyr. Og de seneste par årtier har virksomheden ikke mindst specialisereret sig i medicintransport.

– Vi er markedsledere på det. Der er ikke nogen, der er bedre til at transportere medicin i Danmark, så vi transporterer næsten al medicin i hele landet. De startede vi med i begyndelsen af 00'erne. Der kom nogle amerikanske krav til Danmark, og dem har vi så implementeret.

Så det er en af jeres store kunder i dag?

– Ja, hele medicinalindustrien, og det er, om det er til Bornholms Sygehus eller Aalborg Sygehus, eller om det er til noget helt andet, hvis du skal have en vaccine eller andet medicin, så er det os, der transporterer det, så det kommer frem i ordentlig kvalitet. Nu skal vi snart til at transportere tredje generation af coronavacciner fra Statens Seruminstitut og ud til regionerne, siger Morten Studsgaard, der har en gammel artikel hængende på sit kontor om virksomhedens kvalitetstransporter. Og kvalitetstransport, forklarer han, er ”når man nørder det helt i bund og har styr på detaljen”.

– Det kan for eksempel være temperaturer og rapporteringen og dokumenteringen af det, og at du har et kvalitetssystem, der sikrer, at folk er uddannede. Så der er temmelig mange spændende ting i forbindelse med det, og det er noget af det, jeg har brændt for, siger direktøren, som også nævner de første sendinger af coronavacciner fra Statens Serum Institut som et højdepunkt i hans tid som direktør.

– Den 26. december 2020 stod jeg sammen med vores nationale pharmatransportmand inde på Statens Serum Institut og var med til, at de første corona-vacciner blev kørt ud i Danmark. Det var absolut et af højdepunkterne.

Vil helst ikke bemærkes

De fleste højdepunkter er ikke, når man lykkes som enkeltperson, men som virksomhed, mener han.

– Det er de fedeste af dem, og dem er der masser af, siger han og nikker mod færgeterminalen, som kan anes fra vinduet.

– For eksempel da de første vindmølledele kom ind, og vi var med til at læsse og losse dem. For mig behøver det ikke være kæmpestore ting. Det kan også være at vinde en kunde eller en ny aktivitet, man starter op, men også bare at lykkes med noget, som måske var lige ved ikke at lykkes. Det er også en succes.

Men en succesform er svær at måle, forklarer han og uddyber:

– Sådan foregår det mange gange. Vi transporterer jo ting hen til steder, hvor det kan gå galt. Der er det så vores opgave, at få tingene til at fungere, sådan at kunderne ikke altid lægger mærke til, at vi er der.

– Du ved jo godt, at der er mange, der gerne vil have, at deres arbejde bliver bemærket på en eller anden måde. Men som jeg plejer at sige: når vi er rigtig lykkedes med det, så er der ikke nogen der lægger mærke til det. For så er tingene kommet til tiden. Den mindste kunde er ligeså vigtig som den store kunde, men der er nogle ting, der kræver mere.

Lærte henad vejen

Mange år har det været medicinsiden, der var virksomhedens største kunde, men de seneste fire-fem år har det også været offshore-siden i Rønne i takt med, at havnen er begyndt at udvide.

– Det er et af de områder, vi også giver den gas på.

Gennem årene har virksomheden for synergiens skyld også opkøbt 13-14 mindre transportvirksomheder, så det er også en del af forklaringen bag virksomhedens vækst og omstilling fra at være en lille fiskefragtvirksomhed til at blive en større spiller nationalt. Virksomheden har dog stadig masser af konkurrence.

– Men jeg udtaler mig aldrig om konkurrenter. I resten af landet er vi jo nogen af de mindste store. Men vi stadig temmelig synlige. Vi har 100 lastbiler og 380 trailere. Og det er vores egne, men der er også eksterne firmaer, der kører rundt med dem.

Hvad omsætter I for om året?

– Omkring 700 millioner.

Hvad driver dig som direktør?

– Det er at arbejde med mennesker og se, hvad vi kan få ud af det. Men selvfølgelig også at afsøge, hvad der er af muligheder i de forskellige markeder. Det synes jeg er spændende. Og også at optimere ting, og se på hvad vi kan blive mere effektive til. Se hvad medarbejderne kan bidrage til. Det er det, der får mig op om morgenen.

Det er ikke at tjene endnu flere penge?

– Nej. Det er da rart, men det er ikke derfor, vi gør det. Når jeg siger vi, så er det jo alle generationerne. Det er jo ikke kun mit firma, det er familiens firma. Det er bare mig, der driver det, siger Morten Studsgaard, som udover sin bachelor i almen erhvervsøkonomi fra CBS har lært tingene henad vejen, siden han trådte til i firmaet i 2001. Det har fungeret fint ”indtil videre” som han beskedent siger.

Dog er selve ledelsen af transportvirksomheden ikke blevet nemmere gennem årene.

– Det er jo et andet arbejdsmarked i dag, hvor der stilles andre krav. Medarbejdere er lidt mindre trofaste i forhold til før. I gamle dage skiftede man kun job, hvis man var meget utilfreds. I dag skal der mindre til, smiler han.

– Men det er også det spændende. Man skal jo ikke bare have medarbejdere i virksomheden, fordi de skal være der. Det skal helst være nogen, der har lyst til at være der. Det er både den spændende og krævende udfordring i det, men jo ledelse helt ned på et dagligdagsniveau, hvor man taler med folk og finder ud af, hvad det er, der trigger – både den ene og den anden vej, siger direktøren, der dog erkender, at der sjældent er tid nok til, at han selv kan tale med sine medarbejdere i ’marken’, ligesom han ikke kender navnene på alle sine ansatte.

– Det er lidt ærgerligt, for det ville jeg ellers gerne. Men med 300 medarbejdere bliver man på et eller andet tidspunkt nødt til at sige – det kan du vist godt opgive.

Samarbejde som kerneværdi

Selv om han egentlig foretrækker at være anonym, og direktørrollen kræver sit, bekommer det ham alligevel godt at være leder af familievirksomheden.

– Det passer mig fint. Men det er ikke selve det at være leder, jeg står op for om morgenen. Det er for at arbejde, og ikke for at få lov til at bestemme. For det er det at samarbejde i et team, jeg synes er spændende, siger direktøren og fortæller, at det netop er evnen til at samarbejde, som er en kerneværdi i BHS Logistics.

– At lære, hvordan man arbejder sammen. Det er det, der tæller noget.

Hvilke muligheder og udfordringer ser du i fremtiden?

– Ligesom med alt andet, hvis man fokuserer på sin forretning og gerne vil udvikle den, så kan man også det. Vi ser ikke så mange forhindringer. Men det er jo ikke let. Det er hårdt arbejde.

Direktøren smiler.

– Så kan man sagtens vækste videre. Men vi vil ikke forhaste væksten. Vi er en god solid virksomhed, og vi har det godt. Men vi har da ambitioner om mere.

Er situationen i verden noget, der bekymrer dig med inflation og prisstigninger?

– Det er svært at svare på. Det er selvfølgelig noget, man skal være obs på, men det er ikke en situation, jeg frygter. Men hver dag skal man være klar til at ændre retning, for hvordan det ender er selvfølgelig ikke til at vide, siger direktøren, der dog er ret fortrøstningsfuld, når han ser på, hvad virksomheden har klaret sig igennem indtil videre.

– Nu har vi klaret os gennem coronatiden uden problemer. Vi havde ekstra travlt, og vi ville faktisk gerne have haft lidt mindre travlt. Vi har vist både i en finanskrisetid og i coronatid, at det kan vi godt håndtere.

– Jeg siger ikke, det ville være helt fantastisk, men vi skal nok klare det også.

Hvad er hemmeligheden ved at få succes med en virksomhed som denne?

– Hårdt arbejde. At blive ved, smiler han transportdirektøren og tilføjer:

– Også når det er hårdt.

Foto: Jacob Jepsen


Blå bog

Morten Studsgaard. Født 1977

Direktør for BHS Logistics siden 2008. Begyndte i firmaet som trainee i 2001. Har en bachelor i erhvervsøkonomi fra CBS. Modtager af Initiativprisen i 2020 i forbindelse med sit arbejde med at fragte vacciner. Gift med Sara. Sammen har de tre børn - William, Alberthe, Alexander.