'Der er en oplevelse af, at der snydes med adgangen'

'Der er en oplevelse af, at der snydes med adgangen'
På de sorte, laminerede sedler står der, hvordan man køber billet til tårnet. Foto: Søren Thiim Andersen
ERHVERV | Fredag 13. september 2024 • 19:00
ERHVERV | Fredag 13. september 2024 • 19:00

På Christiansø er der en oplevelse af, at gæster ikke køber adgangsbillet til Store Tårn og Lille Tårn, da flere ikke kan finde ud af at bruge det i år opsatte digitale billetsystem.

Hvordan er sommeren gået? Ørådet på Christiansø tog på sit seneste møde en snak om, hvad der er gået godt og skidt i løbet af sommeren. To ud af tre diskuterede punkter handlede dog om ting, der er gået skidt, fremgår det af referatet.

Blandt andet diskuterede rådsmedlemmerne og de tre tilhørere det nye digitale billetteringssystem, der i år er sat op i både Store Tårn og Lille Tårn. Der er nemlig en oplevelse af, at der snydes med adgangen til tårnene, da flere gæster ikke kan finde ud af at bruge den digitale løsning, står der i referatet.

"Christiansø Administration vil efter sæsonen vurdere den nuværende løsning. Der er allerede nu en ide på tegnebrættet af en anden model, hvor de lokale erhvervsdrivende tilgodeses som salgssteder."



Indgangen til et af de to tårne. Foto: Søren Thiim Andersen

Ingen billetkontrol

Som det er lige nu, kan besøgende nemlig bare gå ind uden nogen form for billetkontrol. Det nuværende system har afløst et system, der ellers indeholdt en barriere, hvor man kun kunne komme ind, hvis man havde købt en gyldig billet hos en af de erhvervsdrivende på øen.

– Det var med fysiske billetter, som man kunne købe ved købmanden eller kiosken, der havde en stregkode på, og så kunne man 'bippe' sig ind med den. Men det system var alt, alt, alt for dyrt i drift herude, siger Christiansøs administrator, Søren Thiim Andersen.

– Alle de penge vi har sparet på at få det system ud, har vi erstattet med et Tallyweb-system, som vi også bruger nede på havnen, når man skal betale for sin båd og et bad. I bund og grund tænker vi, man kan anvende det samme system til at købe en tårnbillet.

Det er tillidsbaseret?

– Ja, som det er lige nu, men det kommer vi til at lave nogle justeringer på efter sæsonen. Vi har lagt hovedet lidt i blød i forhold til, hvad vi så kan gøre for at hjælpe kunderne bedre på vej, siger Søren Thiim Andersen.

Selvom det fremgår af ørådets referat, at der er en oplevelse af, at der snydes med adgangen, så er det dog ikke Søren Thiim Andersens opfattelse.

– Der vil være nogen, der ikke kan tilgå systemet online, hvis man har en gammel telefon eller ikke har fysisk mulighed for at købe en billet online. Men der er mulighed for, at man kan købe en i kiosken, Sirenehuset eller i købmanden. Det er muligt for alle at købe adgang til tårnene, men der er delt en bekymring, om der kan være nogen, der er gået ind uden at betale. Ja, det kan godt være med et tillidsbaseret system, og det har jeg haft en forventning om ville ske, siger Søren Thiim Andersen.

Uanset hvad kommer administrationen til at lave nogle justeringer af systemet, der er gældende i dag. Blandt andet med en chikane i indgangene, fortæller administratoren. Men det kan også være, salget af billetter skal tilbage til de lokale erhvervsdrivende.

– Det giver måske bare rigtig god mening, at man køber sin billet hos de lokale erhvervsdrivende, som også får gang i butikken, da man også kan købe en kop kaffe eller en is. Det er meget den måde, vi skaber kunderne på. Det er nok det, det nuværende system ikke understøtter - det gjorde det gamle. Det er jeg i bund og grund ked af, for det var ikke intentionen at tage noget væk fra nogen. Det var at bruge pengene mest effektivt, forklarer administratoren.

Fester og rene toiletter

Samtidig har Ørådet fået henvendelser om, at der har været holdt ikke-annoncerede fester ved forsamlingshuset Månen i det lille telt, som i sæsonen har været slået op ved siden af Månen.

"Festerne har været til gene for naboerne. Det aftales at Søren Thiim Andersen (administrator, red.) tager en dialog med Støtteforeningen," står der i den forbindelse i referatet.

På mødet blev der i øvrigt gjort opmærksom på, at man altid kan ringe til den vagthavende, hvis man oplever støjende eller grænseoverskridende adfærd på øen.

Som den positive ting fremhæves det, at Christiansø generelt har rigtig flotte og rengjorte offentlige toiletter og badefaciliteter.

"Det bør i eftersæsonen på dage/uger med godt vejr overvejes, om frekvensen kan sættes op, således at vi sikrer rengjorte toiletter og bade på de dage, hvor der kommer mange gæster til øen," skriver rådet dog i sit referat.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT