– Jeg er god til at sparre med ledelserne om, hvordan vi sikrer, at de initiativer, vi sætter i gang, også giver værdi på sigt.
Stikker man Claus Juel-Jensen et regnskab i hånden kigger han som det første efter en bestemt ting.
– Jeg kigger på forholdstallet mellem omsætningsudvikling, avance og omkostning. Hvordan udvikler de tal sig forholdsmæssigt i forhold til hinanden? Det er fedt, hvis omsætningen vækster, men det er jo også vigtigt, at forholdstallet til avance og omkostninger stadigvæk er sådan skruet sammen, at det giver øget indtjening, siger han, og tilføjer forklarende: – Folk elsker jo det der med at sætte ting i værk. Men man skal bare sikre sig, at det også betyder, at der bliver sendt nogle kugler ned på bundlinjen.
Hvad gør vi her gutter?
Claus Juel-Jensen har flere gange måttet erkende, at hans trang til at følge op kan blive en stopklods i samarbejdet mellem bestyrelsen og den daglige ledelse.
– Jeg larmer, når jeg ikke kan forstå, hvorfor det ikke går, som vi troede. Det er jeg opdraget til gennem mine år i Salling-Mærsk-systemet. Lige så snart der er noget, der ikke går efter bogen, så er jeg sådan: Hvad gør vi her gutter? Og der har jeg oplevet i nogle af de bestyrelser, jeg har været i, at de syntes, det var superfedt i starten, men så efter en periode syntes de også, jeg blev en smule belastende. Ikke fordi jeg bliver hård, jeg bliver bare meget spørgende, siger Claus Juel-Jensen.