– Det er klart, at vi skal sælge vores historier gennem fængende overskrifter. Men vi skriver aldrig noget, der ikke er dækning for i teksten. Vi har ingen clickbait, siger han, og minder om, at det altid har været vigtigt at fange læserens opmærksomhed med en god rubrik. Tidligere var det imidlertid kun løssalgsaviserne, der kunne måle om en saftig forsidehistorie solgte aviser eller ej. Abonnementsaviser som Politiken og Bornholms Tidende satte deres lid til nyhedsredaktørens dømmekraft og skrev i blinde.
Den tid er forbi, siger Gravgaard. I dag kan man ikke overleve på mavefornemmelser. Alt hvad der publiceres skal i teorien have tårnhøj værdi for læserne, og på skærmene, som er ophængt newsroom på redaktionen i Nørregade, kan man løbende følge med i, hvad der læses, og hvad der ikke læses.
– Vi måler hele tiden på vores netavis, Tidende.dk. Alt, fra den mindste note til den længste lørdagshistorie måles på, hvor mange læsere, der har været inde og se på den, altså hvor mange, der har klikket på den. Derudover kan vi også måle, hvor lang tid læseren har brugt på at læse historien. Har de kun læst indledningen, eller har vi haft dem med hele vejen? Hvis der ikke er nogen, der læser den her fantastiske historie, som vi har arbejdet på i længere tid, så spørger vi os selv, om det kan skyldes, at overskriften eller de første afsnit ikke er turneret rigtigt. Så der går vi ind og retter til, for at få så mange som muligt til at læse vores fantastiske journalistik. Men det har intet med clickbait at gøre, fastholder Kristoffer Gravgaard, der for to år siden blev administrerende direktør på Bornholms Tidende.
Ny indtægtskilde på toplinjen
I de godt tre år, Gravgaard har stået på broen, er papiravisens evne til at transitionerne fra at være i overhængende livsfare til en patient i langsom bedring en af de største overraskelser. Som udviklingen ser ud i dag, vil der gå mere end ti år, før det ikke længere kan svare sig at sætte rotationen i gang.