Butikker klager over mejeriets utætte mælkekartoner

Butikker klager over mejeriets utætte mælkekartoner
Mælken har længe sevet fra kartonerne fra Bornholms Andelsmejer, som dog lover, at problemerne er løst. Foto: Rema1000
TOPNYHED | ABONNENT | 4. MAR 2022 • 15:30
TOPNYHED | ABONNENT
4. MAR 2022 • 15:30

I hvert fald i 25 år har det været et tilbagevendende problem, at mælken fra Bornholms Andelsmejeri siver ud i både køleskabe og butikker. Nu har butikkerne fået nok.

Man skal ikke græde over spildt mælk, lyder et kendt ordsprog. Det betyder sådan set bare, at man ikke skal ærgre sig over noget, du ikke kan ændre. Selvom de ikke decideret græder over den spildte mælk, så er diverse købmænd og souschefer alligevel godt trætte af, at de spilder en masse mælk fra Bornholms Andelsmejeri, fordi emballagen i perioder er utæt.

– Er der problemer med mælken igen? spurgte Jens Christian Viborgs rengøringsdame ham en morgen, hvor gulvet i butikkens mælkerum var dækket af mælk. Hun arbejder i Jens Christian Viborgs Rema 1000, og hun oplevede noget lignende, da hun var i SuperBrugsen i Klemensker. Det var med andre ord ikke noget nyt syn, at mælken flød fra mælkekasserne.

Jens Christian Viborg, der er købmand i Rema 1000 på Åkirkebyvej, har længe været plaget af spildt af mælk fra Bornholms Andelsmejeri, der siver ud på gulvet i sit mælkerum. Faktisk har det været fast rutine for en ungarbejder, at vedkommende starter sin morgenvagt med at tørre gulvet af i mælkerummet fra nattens siveri.

– Det skal jo være ordenligt, fordi når levnedsmiddelkontrollen kommer, så hjælper det ikke, at det hele sejler. Det er mig, der får bøden og ikke mejeriet, selvom det jo egentlig er deres skyld, siger Jens Christian Viborg.

Et tilbagevendende problem

Jette Rømer er souschef i SuperBrugsen Hasle, og hun fortæller, at de utætte mælkekartoner har været et problem i mange år. Problemet kommer og går, men sikkert er det, at mælken før eller siden kommer i en utæt emballage igen. Det er bunden af mælkekartonen, der ikke er lavet ordenligt, tror Jette Rømer.

– Det er ikke noget nyt problem, siger hun.

– Det sker indimellem, måske når det går for stærkt for andelsmejeriet, at de ikke får lukket emballagen ordentligt, og så står det bare stille og roligt og drypper.

Jette Rømer beskriver, at det også går ud over lastbiler, der kører med mælk til butikkerne, at lastbilens lastrum sejler i den hvide læske. Herefter ender mælkerummet i butikken også med en pøl af mælk. Spildt mælk, men hun græder ikke. Hun er træt af det.

– Jeg synes det er pisseirriterende, at jeg skal løbe rundt og tørre mælk op. Jeg synes også, at det er synd for kunderne, at der løber mælk ud hos dem, siger Jette Rømer.

Nettobutikkerne på Bornholm bekræfter også, at deres butikker er ramt af spildt mælk fra utæt emballage. Det samme gør Kvickly i Nexø, der modsat andre også oplever at kartonerne fra Bornholms Andelsmejeri er dårligt lukkede i toppen også.

Både Jette Rømer og Jens Christian Viborg fortæller, at problemet kommer og går. Det var rigtig slemt for omkring 10 dage siden, hvor dele af deres levering af mælk med tiden endte på gulvet. Men den seneste uge har været god, hvor ikke meget mælk er gået til spilde. Modsat det indledende ordsprog og dets betydning, er det faktisk et problem, man kan gøre noget ved, tyder det på.

Den sev ind

Det lykkedes dog for Jens Christian Viborg at komme igennem til andelsmejeriet for godt en uge siden, hvor han ifølge ham selv fik brokket sig over emballagen i sådan en grad, at der blev hørt på ham. Selvom mælken sev ud hos Jens Christian Viborg, var bægret fyldt.

– Jeg fortalte dem, at jeg jo havde snakket med mine kollegaer på øen, og de sad alle med det samme problem. Jeg fortalte, at hvis det fortsatte, så måtte vi jo boykotte det, hente nogle andre produkter hjem i stedet, siger Jens Christian Viborg.

Direktør for Bornholms Andelsmejeri, Per Olesen, har godt noteret sig, at de i andelsmejeriet har haft problemer med mælkekartonerne. I et skriftligt svar skriver Per Olesen, da han pt er til VM i smør og ost i USA, at det var et problem omkring uge 8, men han har ikke svaret på den yderligere kritik på mælkekartonerne fra blandt andet Jens Christian Viborg, der siger at problemet går 25 år tilbage.

– Vi har oplevet problemer med utætte mælkekartoner. Årsagen til problemet blev lokaliseret og udbedret i uge 8 og mælkekartonerne har derefter været tætte. Vi har været i kontakt med flere butikker, der bekræfter dette, skriver Per Olesen i et skriftligt svar, der fortsætter med en beklagelse:

– Vi beklager naturligvis de gener, dette har medført for butikker og forbrugere. Såfremt man oplever utætte mælkekartoner, kan disse returneres til butikken, hvor de er købt, hvorefter butikken vil modtage refusion fra mejeriet.

Tvivlen nager

Ifølge Jens Christian Viborg ringede han om onsdagen i sidste uge, og torsdag formiddag var problemet løst. Han blev sågar ringet op af andelsmejeriet for at høre, om alt var, som det skulle. Det var det, og det har det været lige siden. Men historikken er imod Bornholms Andelsmejeri. I Jens Christian Viborgs 25 år i dagligvarebutikken har den spildte mælk altid været et tilbagevendende problem.

– Hvorfor skulle de have styr på det nu, når de ikke har haft det før? Det får en til at tvivle på dem.

– Jeg håber på, at det holder ved, men nu har jeg været i forretningen i 25 år, og det har altid været et problem fra andelsmejeriet. Men jeg håber for dem, at de får det løst, siger Jens Christian Viborg

Han håber dog, at det fælles pres fra flere butikker medvirker til, at de tager problemet alvorligt hos Bornholms Andelsmejeri.

– Den sidste uge har der slet ikke været nogle problemer, og jeg tror, det er et resultat af det pres, vi har lagt på dem. Jeg ved også, at Coops direktør på Bornholm har haft fat på dem. Så nu har de nok tænkt, at de må løse problemet. Måske har presset denne gang været så stort, at de faktisk har løst problemet, siger Jens Christian Viborg håbefuldt.

Manglende samarbejde

Selvom det virker til, at Bornholms Andelsmejeri har gjort noget ved problemet, har det længe været svært at trænge igennem til mejeriet i Klemensker. Jette Rømer fortæller, at hun flere gange har forsøgt at ringe til andelsmejeriet angående sine utætte leverancer af mælk, men at de ikke er specielt hjælpsomme eller samarbejdsvillige.

Det samme hører hun fra kunder, der forsøger at gøre det samme, når de ender med en utæt mælkekarton, der siver ud i køleskabet.

– Det er jo ærgerligt, at det skal være sådan, for vi skulle gerne passe på vores mejeri her på øen. Vi vil jo gerne have bornholmsk mælk på hylderne, og det vil kunderne også have derhjemme, siger Jette Rømer.

Hos Jens Christian Viborg er tålmodigheden med det bornholmske mejeri ved at være brugt op. Den seneste omgang med utæt emballage gik fra årsskiftet og indtil sidste uge, og sådan en omgang gider han ikke mere.

– Det gider jeg faktisk ikke, hvis det skulle ske en anden gang, siger Jens Christian Viborg.