Det var en stor skandale, som også fandt vej til Transportministeriet. På baggrund af vores artikler rettede ministeriet henvendelse til rederiet for at gøre opmærksom på den kontrakt, som er indgået om den samfundsbegrunde sejlads. Her fremgår det nemlig, at en sejlplan – hvem skulle have troet det? – rent faktisk er til for at blive overholdt, og derfor blev Bornholmslinjen bedt om at ankomme rettidigt i stedet for at fifle rundt med ankomsterne for egen vinding.
Vi besluttede os for at holde øje med, om hurtigfærgerne så også begyndte at ankomme til tiden, og selv om det er blevet bedre, end det var, dengang kaptajnerne havde fået ordre på at forsinke færgen med vilje, så er der stadig masser af forsinkede ankomster i både Rønne og Ystad.
I tirsdagens sommerblæst var det helt galt, og det gav anledning til en ny søforklaring fra rederiet. Fuld last, bølger og den evindelige sang om, at det er Rønne Havns skyld, var forklaringen. Nu lyder det sågar, at det koster rederiet 12 minutter ekstra at sejle på grund af den udbyggede havn, og det er ganske enkelt imponerende, hvordan rederiet hele tiden forstyrrer billedet med den her "kreative" kommunikation.
Hele tiden bliver der peget på alverdens faktorer, som flytter fokus fra det faktum, at Bornholmslinjen enten ikke kan eller ikke vil overholde sin egen fartplan.
Så ja, vi bliver ved med at skrive om Bornholmslinjens forsinkelser selv ned til de allermindste, indtil rederiet har bevist, at de kan finde ud af at ankomme til tiden. Konsekvent.