Til Peter Aage Bak: LGBT+ findes

Til Peter Aage Bak: LGBT+ findes
Anja Svart Kofod (tv.) og hendes nabo, Trine Dannemann Larsen lavede i 2021 et lille pride-arrangement på pladsen foran deres huse i Møllegade/Rolighedsgade i Rønne. Lørdag den 30. august er der pride igen, og Anja Svart Kofod håber, at præsterne på Bornholm også vil være med. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. august 2025 • 19:00
Af:
Anja Svart Kofod
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. august 2025 • 19:00

Synes du virkelig, at det er næstekærligt, at dømme os LGBT+ personer med, at vi skal stå udenfor kirkelig vielse?

Der er en del af dem, som jeg kender i miljøet, der gerne vil have det. Respekt for det, og jeg har haft min tid som ægtefælle med min nu afdøde kone fra 2003-2017.

Vi blev partnerregistreret på en hotelpension i Gudhjem, og da vi fik muligheden for at "gifte" os i 2012, så fik vi en veninde der er giftefoged til at ændre vores partnerskabsattest til vielsesattest. Ligeledes da vi havde kobberbryllup i 2016 fik vi hende overtalt til at "velsigne" vores kærlighed på ny i "byrådssalen" i Svaneke, da vi boede der på det tidspunkt.

Er der næstekærlighed?

Ærlig talt, så føler jeg ikke, at det er retfærdigt, at du kalder det næstekærlighed, og at kærligheden kun er for mand og kvinde - den har jeg det stramt med. For mig at se er kærlighed er kærlighed, og kærlighed kender ikke køn.

Hvorfor dog ikke prøve at være kærlig mod dine næste, uanset om de er til det modsatte eller til deres eget køn?

Vi er altså ikke farlige, og hvis du tror, at man kan omvende os, så tager du fejl. Jeg er glad for at være vokset op med mine rummelige forældre.

Jeg har budt dem lidt af hvert. Nu er de desværre gået bort - i henholdsvis 2014 og 2025. Jeg er dog overbevist om, at de er stolte over det, som jeg er, for jeg er ikke bare homoseksuel, men et menneske ligesom du og alle andre mennesker i verden.

Vågn op til 2025

Det er på tide, at præster (også de pensionerede) bør vågne op. Vi lever i det 21. århundrede, og den der sorte bog, som I altid henviser til, er skrevet for længe, længe siden.

Der er løbet meget vand i åen siden da, og heldigvis har vi da præster, der er rummelige og ikke fordømmer LGBT+ personer. Jeg har LGBT+ venner, som har eller haft arbejde i den kirkelige verden, så helt usynlige er vi heller ikke.

Ergo: Vi findes alle vegne, i alle udgaver, tykke, tynde, kloge, smarte, selvbevidste og så videre. Én gang ting er sikkert - jeg er overbevist om, at hvis G.. havde en plan om, at vi skulle fødes sådan, så er det sådan - husk at der også er dyr, som er homoseksuelle.

Vi følger ikke normen, men vi følger - ligesom alle andre - vores natur og instinkter. Derfor bør du og andre mennesker respektere os, for så vil vi også respektere jer.

Tak til vores provst Jacob Holm for dine smukke ord. Han og du og alle andre skulle prøve at komme til pride næste lørdag den 30. august 2025.

Det er nemlig for alle - og husk sidst, men ikke mindst: MAKE LOVE, NOT HATE.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT