Tanker før et vigtigt kommunalbestyrelsesmøde: Nu må det bære

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 10. oktober 2024 • 15:30
Holger Larsen
Journalist
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 10. oktober 2024 • 15:30

Bjarne Hartung Kirkegaard håber at kunne overbevise kollegerne om, at der skal arbejdes videre med en energipark.

Af Bjarne Hartung Kirkegaard, kommunalbestyrelsesmedlem for KD Bornholm

Tak til Bornholms Tidendes chefredaktør for en som sædvanlig velskrevet – om end særdeles dyster – leder i dagens avis, torsdag den 10. oktober 2024. Emnet er: Energiø Bornholm – og mere konkret er emnet Erhvervspark / Energipark. Tak for denne leder.

Erhvervspark / Energipark er så super vigtigt et emne, at her må gøres alt – for at det må lykkes at kunne arbejde videre med det. Jeg er helt enig med Gravgaard. Så vigtigt, at her må gøres noget særligt – noget ud over det sædvanlige. Chefredaktøren forudser, at "Kommunalbestyrelsen gør desværre sit bedste for at slukke Bornholms væksteventyr i aften".

Tror og håber

Jeg tror og håber, at det går anderledes – når kommunalbestyrelsen holder møde "lige om lidt" – altså her torsdag aften. Men det er ikke til at vide – for "bolden er rund", og alt kan ske… Somme tider er dét, man vidste om bornholmsk politik ikke det samme i morgen – som det var i går.

Verden er foranderlig i nuet. Og mere konkret kan jeg ikke blive her og nu. Men jeg tror og håber, at den mørke dag, chefredaktøren maler op – at den må blive anderledes lys. Vi er i al fald flere – midt i bornholmsk lokalpolitik – som arbejder for at der i aften vedtages andet end "ikke-beslutninger". Derfor håber jeg på en lys afslutning på en grå dag – om end mulmet er faldet på, når kommunalbestyrelsen mødes "Lige om lidt".

Men jeg kan sagtens her skrive, hvad jeg tænker om indholdet. Det jeg hører folk sige er: "Åh - det er virkelig en skidt beslutning, der er gang i..." Mit svar: "Enig …! Jeg håber og tror, at det måske alligevel lykkes med energipark… Vi skal gribe de muligheder…!"

Rettidig omhu

Det handler om dét, der står i aftenens dagsorden punkt 6: "Identificering af areal til planlægning for energipark". Her kan jeg oplyse, at Kristendemokraterne går ind for et klart ja - til indstillingen, både pkt. a) og b).

Nøgleordet for os er "rettidig omhu". Det fremgår af sagsfremstillingen, at staten åbner for indmelding af potentielle energiparker ultimo 2024 samt i 2025. Vi taler om en lov, der efter sagsfremstillingen på flere områder tager særligt hensyn til Bornholm. Hvis vi skal nå at inddrage erhvervslivet og borgerne som helhed, så skal vi sætte gang i det her arbejde nu. Fokus er på at identificere mulige arealer og involvere offentligheden.

I december vedtog et flertal i kommunalbestyrelsen et tillæg til erhvervsstrategien, som åbner for etableringen af en erhvervspark i tilknytning til energiøen, for på denne måde at "realisere erhvervspotentialerne lokalt, og dermed også drage nytte af den nationale satsning på Power-to-x." For os er indstillingen en logisk følge af denne beslutning, og et ganske vigtigt signal til kommende investorer i energiøen.

Regeringen står fast

Vel er der fortsat mange spørgsmål og usikkerhed omkring både Energiø Bornholm og Power-to-x. Men regeringen står fast på sin beslutning om Energiøen. Og i forhold til Power-to-x er usikkerhed mest af alt om tempo og ambitionsniveau – ikke om, at den grønne omstilling vil betyde udvikling og udbredelse af Power-to-x.

Klimaforandringer kræver handling. Og vi kommer ikke uden om, at Bornholm i de kommende år kommer til at miste rigtig mange arbejdspladser som følge af diverse klimatiltag – eksempelvis CO2-afgift. En erhvervspark i tilknytning til energiøen rummer en oplagt mulighed for at kompensere for tabet af arbejdspladser, sikre at også bornholmske virksomheder – og regionskommunen som sådan – får konkret gavn af den grønne omstilling.

Endelig har vi meget svært ved at se alternativer. Der er nævnt potentialet med at udvikle lokale, sunde, velsmagende fødevarer og det bornholmske kunsthåndværk. Jeg kan ikke se, at et ja i den her sag skulle være en hindring for at arbejde videre med potentialer i fødevarer og kunsthåndværk. Og når vi taler om beskæftigelsespotentiale kan det være lige så usikkert som de spørgsmålstegn, der er sat ved beskæftigelsespotentialet i forbindelse Power-to-x.

Et tydeligt signal

De her argumenter skal bare bære i aften. Det vil være svært at bære, hvis kommunalbestyrelsen skyder sig selv i foden med en ikke-beslutning. Når nogen af jer læser disse linjer – så er vi videre. Forhåbentlig den rigtige vej.

Tak i øvrigt til alle, som engagerer sig i de emner kommunalbestyrelsen har fat i. Tak til Fagbevægelsen, Erhvervslivet, BCB, OCB og ikke mindst Kristoffer Gravgaard m.fl. for indspil om erhvervspark / energipark. Også tak til andre for høringssvar omkring budgettet, flere mails til kommunalbestyrelsen om flexboliger, flere henvendelser om planlægning af sommerhusområder osv.

I er med til at påvirke os i kommunalbestyrelsen. Hvor flertallene lander? – det får vi at vide ”lige om lidt” i aftenens kommunalbestyrelsesmøde. Hold vejret indtil da. Jeg håber, at kommunalbestyrelsen sender et tydeligt signal til Christiansborg om, at Bornholm tager varmt imod det store milliardprojekt Energiø Bornholm. Afgørelsen falder i aften. Nu må det bære.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT