Svagt forsøg på spin fra Bornholmslinjen

Svagt forsøg på spin fra Bornholmslinjen
Foto: William Sonne Kaalø
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 27. november 2024 • 05:30
Af:
Jesper Siebuhr
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 27. november 2024 • 05:30

Erstatningsfærger.

”De bornholmske færger i første omgang som altid. Og skulle der være et eller andet længerevarende, så må vi tage stilling til det”. (Jesper Maack, pr- og kommunikationschef i Bornholmslinjen).

Det, som Hr. Maack her bevidst udelader her, er, at vi gennem flere år har haft TO hurtigfærger på Bornholm. Nu har Molslinjen set sit snit til at tjene lidt ekstra på at flytte Express 1 til Jylland. Smart finte…

Tilskud

Problemet er, at Molslinjen modtager et ikke ubetydeligt beløb om året for at varetage den livsnødvendige og samfundsbegrundede primære transportvej til/fra Bornholm.

Det sidste, som jeg læste omkring færgebetjeningen af Bornholm, var, at så beholdt Molslinjen Express 1 på Bornholm mod at måtte sælge de ”ekstra” pladser til markedspris.

Dårligere service og mange problemer

Nu har Molslinjen så valgt at fratage Bornholm 50 procent af hurtigfærgekapaciteten.

Det betyder, at folk, der for eksempel skal til og fra arbejde ovre, skal lægge dobbelt færgetid til - fra fiktive 1 time og 20 minutter til fiktive 2 timer og 45 minutter. Dette resulterer i aflyste møder, folk der kommer for sent på arbejde, ekstra overnatninger, forsinket fragt og så videre.

Det er altså direkte penge og tid op af folks lommer - især bornholmske lommer.

”Moms-Linjen”, derimod, tjener ekstra penge på at have Express 1 i Jylland, MEN skal de så betale statsstøtte tilbage?

Express 1 er jo en del af den statsstøttede færgebetjening af Bornholm? I Jylland kan man vælge at tage broen, men det kan vi ikke… Vi kan tage flyveren, men det er jo ikke økonomisk og praktisk en mulighed for majoriteten af bornholmere (tror jeg).

Ligegyldighed

Så der tegner sig et billede af, at ”Moms-Linjen” er bedøvende ligeglad med Bornholms befolkning.

De har jo sikret sig monopol og ikke bare på besejlingen af Bornholm. Molslinjen er ejet af et svensk investeringsfirma, hvis eneste formål er at maksimere profit og minimere udgifter. De sidder også med en dødvægt fra besejlingen af Jylland og den nordsjællandske Helsingør-Helsingborg linje.

MEN både i Jylland og Sjælland er der bro-alternativer, så DER er ”Moms-Linjen” nødt til at opføre sig ordentligt, da folk har et alternativ.

Vi skal larme!

Jeg vil gerne opfordre alle på Bornholm og alle, der har en interesse i Bornholm, til at skrive ind til vores transportminister Thomas Nolsøe Danielsen og kræve, at Molslinjen lever op til kontrakten og ånden i den samfundsfinansierede aftale.

(Du kan skrive en e-mail eller et brev eller ringe til transportministeriet)

Måske kan vi lave nok larm til, at nogle politikere vågner op og rent faktisk gør noget. Hvis der kommer nok ”politisk kapital” i sagen, så kan Molslinjen blive tvunget til at opføre sig anstændigt.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT