Store Torv er mere end tomme butikker

Store Torv er mere end tomme butikker
Jeg taler ikke for stilstand og stagnation, men om udvikling i respekt for det, der også har national interesse, lyder det om Store Torv. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
SYNSPUNKT | DEBAT | 20. MAJ • 19:00
Af:
Susanne Wenningsted-Torgard
Rønne
SYNSPUNKT | DEBAT | 20. MAJ • 19:00

Skribenten ser meget værdifuld arkitektur omkring Store Torv.

Sjældent har jeg følt mig så ’aktuel’ som lige nu.

Jeg er netop ved at lægge sidste hånd på en bog om ”Bio, Bank og Boghandel – da Rønne blev moderne”, og medens jeg skriver om de fine bygninger på Store Torv, sker der ting, som angår netop dem.

Senest med nyheden om, at Svenn Eske Kristensens fornemme bygning til Bornholms Spare- og Laanekasse (nu Nordea) nu er blevet solgt.

Er vi bevidste om værdien?

Selvom der forsikres om omhu, kan jeg ikke undgå at tænke, om der er opmærksomhed nok på bygningens mange kvaliteter.

For ikke så længe siden var avisen fyldt med bekymringer for, hvordan de tomme butikker på torvet og de omkringliggende gader kan få langtrækkende konsekvenser for byens udvikling.

Jeg var lige ved at skrive et indlæg om den bekymring, der også bør være for at miste en bevidsthed om de arkitektoniske kvaliteter, der er med til at danne Store Torv.

Tre perioder

Der er kvaliteter, der i den ideelle verden kan trække en masse opmærksomhed, det vil sige kunder til.

Store Torv fik nemlig i tre omgange - i 1923, i årene 1940-41 og i perioden 1949-1956 - ikke mindre end syv store, nye, stilrene og tidstypiske bygninger, der ved opførelsen indeholdt biograf, bank eller boghandel.

De blev berømmet i samtiden, fordi de netop vidnede om det sidste nye. De står der endnu både 100 år og 75 år efter deres opførelse, og flere af dem har endda bibeholdt deres oprindelige funktion.

Men forstår vi og Rønne by at værdsætte dem ordentligt? Er vi opmærksomme nok på, hvordan de syv huse taler sammen på tværs af torvet og holder det sammen i en veldisponeret ramme?

National betydning

De er forskellige, men er alle fine repræsentanter for en klassicisme og funkis, som ikke kan præsteres andre steder på øen – eller for den sags skyld på andre købstadstorve i Danmark.

Kun få er sikkert klar over, at Store Torv har bygninger, der også nationalt har betydning. Forvandlingen af Svenn Eske Kristensens fine Colbergs Boghandel til Hodda har været lykkelig, med en stor grad af omsorg for bygningens oprindelige, epokegørende udtryk.

Vi kan kun håbe, at der vil blive taget lige så god hånd om hans bankbygning, når nye projekter sætter i gang, for jeg synes, at sporene efter den ydre istandsættelse af det nuværende Musikhuzet skræmmer.

For sent

Det er for sent, og måske heller ikke relevant, at tale om fredninger, men vi må i det mindste blive bevidste om den kulturarv, der ligger lige der, hvor vi helst skal gøre vores indkøb.

Navnlig den nuværende Rønne Bio står med et ganske unikt interiør – en levende tidslomme – hvor historik, kvalitet og levedygtigt forretning supplerer hinanden. Rønne købstad har snart jubilæum med imponerende 700 år, og det er vigtigt, at byen til stadighed kæmper for handel – og mod tomme vinduer.

Men lad os også kæmpe for at bevare den karakter, der stilmæssigt gør Rønne til en homogen by og torvet til en ener. Jeg taler ikke for stilstand og stagnation, men om udvikling i respekt for det, der også har national interesse.

Bogprocessen er på fuld speed, for at omsorgen for byen kan blive forstærket og Rønne behørigt hyldet. Og jeg stiller gerne min viden til rådighed for dem, der måtte have lyst at lytte.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT