Store sommerhuse: Fem problemstillinger

Store sommerhuse: Fem problemstillinger
Det er i dette område, at Scanlux vil bygge store sommerhuse. Foto: Holger Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 19. december 2024 • 14:35
Af:
Kim Holm
Sorthat
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 19. december 2024 • 14:35

Åbent brev til medlemmerne af kommunalbestyrelsen

Jeg har fulgt debatten om muligheden for at bygge store sommerhuse til 20-25 personer i Tofte.

Jeg kan forstå, at nogle medlemmer af KB er positive overfor at sammenlægge grunde, der muliggør bygningen af fem store huse.

For mig at se er der flere problemstillinger.

Ændrede forudsætninger

1. En række sommerhusejere har købt grunde og bygget huse på et grundlag, som nu kan blive ændret således, at et 'normalt' sommerhusområde bliver ændret til et område med hotellignende feriehuse med i alt 100-125 besøgende ad gangen (fem kæmpehuse á 20-25 gæster).

KB bør tage stilling til det principielle i, om man med tilbagevirkende kraft kan ændre et traditionelt sommerhusområde til noget, der mere ligner virksomhed/hotel end sommerhus. Vil det kunne skræmme kommende købere af sommerhusgrunde væk, hvis områdets planlægning pludselig ændres? Vil kommunen og dermed bornholmske skatteborgere i sidste ende at blive juridisk og økonomisk ansvarlige for en mulig fejlbeslutning i kommunalbestyrelsen?

Turisme

2. Jeg forstår tanken om at udvikle turismen, som Destination Bornholm og nogle medlemmer af KB er fortalere for.

Ønsker man disse store huse, så er det vel rimeligt at udlægge specielle områder for disse huse, hvor de ikke vil være til gene for naboer. Jeg har været i lignende huse i Marienlyst og på Møn, og de medfører væsentlig større larm, uro og trafik end i almindelige sommerhusområder.

Belastningen

3. Skoven mellem Rønne og Hasle, ikke mindst Tofte og Sorthatområdet, er områder, der ikke er så hårdt belastet af den masse-/tivoli-turisme, som andre kystområder på øen er præget af i sommerperioden.

Vestbornholm kan endnu nydes af lokale og for eksempel mange tyske turister, der ikke mindst i ydersæsonen besøger de fredelige skovområder med rigt dyre-, sø- og naturliv. Denne del af turismen og helårs-wellness risikerer man at sætte overstyr ved at tillade virksomhedslignende sommerhuse.

Allerede ledige huse

4. Destination Bornholm mener, at de store sommerhuse kan bidrage til styrkelse af turismen i ydersæsonen.

En hurtig søgning fem til maj 2025 viser, at der generelt er 8-10 huse til 15-20-25 personer ledige på Bornholm hver eneste uge, hvorfor markedet i ydersæsonen ser ud til at være mættet.

Miljø og CO2

5. Vi betalte cirka 5.000 kroner i strømforbrug, da vi lejede tilsvarende 'luksushuse.'

Med swimmingpool og mange kvadratmeter er der et meget højt energiforbrug - også når husene ikke er i brug.

Dette rimer ikke rigtigt på tidens trend med CO2-reduktion og energirigtige boliger. Vi skal vel snarere gå i den anden retning med mindre og mere energirigtige sommerhuse?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT