Social dumping: Er en overenskomst nok?

KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 28. april 2025 • 16:37
Af:
Diana Pedersen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 28. april 2025 • 16:37

- se indad.

Når 3F kritiserer Nordian ApS for social dumping skulle man måske se lidt indad.

Da jeg flyttede tilbage til øen i 2022 og havde fået et job, så spurgte jeg kommunen om de kunne hjælpe mig med et sted at bo.

Svaret var der ikke var noget ledigt, og jeg ikke kunne få hjælp, da jeg ikke var belastet eller havde brug for hjælp ellers i min hverdag.

Boligselskaberne havde op til 11 års ventetid, så jeg boede på Hasle Camping i en gammel nedslidt campingvogn i et halvt år og kørte derfra hver morgen i en flexbil for at starte dagens dont.

Jeg kørte på en afløserkontrakt der gav meget lavt rådighedsbeløb, når jeg holdt og ventede på kunder og jo derved grundet virksomhedens overenskomst ikke skabte et særlig godt eller rentabelt levegrundlag.

Arbejdspresset på pågældende arbejdsplads sendte mig i knæ med en kort stressperiode og slog så hårdt til mig, at jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg ville køre bus igen - men valgte at komme tilbage men til kaos og utryghed.

Denne virksomhed har for øvrigt overenskomst med 3F

Så inden man beskylder et firma for at lave social dumping, fordi de ikke har overenskomst med 3F, så burde man måske se sine lokale virksomheder efter i sømmene.

At 3F laver sådan en mannøvre i en forvejen presset kommuneøkonomi, der har pålagt BAT at spare og finde det bedste udbud til den mest rentable pris minder mere om et forkælet skolebarn, der ikke får sin vilje.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT