Slå RIK og Viking sammen

Slå RIK og Viking sammen
Ole Gerhard Jørgensen har i mange år været fodboldtræner i RIK. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | ABONNENT | 18. FEB 2024 • 16:30
Af:
Ole Gerhard Jørgensen
medlem trænerteamet RIK U14
SYNSPUNKT | ABONNENT
18. FEB 2024 • 16:30

RIK-legenden Ole Gerhard Jørgensen glæder sig over, at RIK og Viking Fodbold har indgået et samarbejde. Nu håber han på, at klubberne tør tage skridtet længere.

For et par uger siden offentliggjorde de to naboklubber, at de efter sommerferien vil samarbejde på både dame -og herreseniorfronten, men allerede nu ville aktivere samarbejdet ved at tilbyde RIK's ungseniorer at træne og spille under Vikinglicens. Selvfølgelig var det en nyhed, men RIK og Viking har tidligere samarbejdet på ungdomsfronten, faktisk med succes, men som alle andre samarbejder på Bornholm blev det opløst efter en kort årrække.

For mig er det indlysende, at man indleder et samarbejde, idet begge klubber har noget at byde ind med. Viking har med stor dygtighed skabt en stor seniorafdeling, de har ramt tidsånden, med den mener jeg, at de har forstået, hvad der skal til for at fastholde og tiltrække unge, der rykker op som senior og også de, der er midt i tyverne. Men trods deres store volumen og en særdeles dygtig træner har de i efteråret ikke haft sportslig succes, men kan selvfølgelig håbe på, at et samarbejde med RIK kan bevirke, at endnu større konkurrence om pladserne på førsteholdet vil betyde, at holdet nu eller på sigt bliver rigtig stærkt.

RIK har i en lang årrække haft øens stærkeste ungdomsafdeling, men nedrykningen fra KS for nogle år siden har sat sine tydelige spor på seniorafdelingen. RIK seniorafdeling ligger i ruiner. Hvert år rykker mange unge spillere op, men de rykker op til ”intetheden”, idet de fleste af dem, der rykkede op året før, er flyttet til andre klubber eller rejst fra øen og ”de gamle”, der skulle udgøre stammen på førsteholdet, er forsvundet for flere år siden. Det har de øvrige klubber på øen, især Nexø, nydt godt af, så noget skulle der gøres!! Mange vil selvfølgelig spørge sig selv: ”Hvordan kan det ske, hvad har de ansvarlige gjort for at forhindre det?” Det korte svar er, at man har forsøgt at etablere et ung seniorhold, bestående af spillere, der var 16 til 19 år, dygtige spillere, men fysisk kunne de ikke være med i BS, hvor mange har et BMI tal over 25!! De få tiltag, der ellers er gjort, har ikke båret frugt!

Kan Viking og RIK virkelig etablere et holdbart samarbejde? Kan to klubber som i rigtig mange år har haft, for at sige det mildt, et anstrengt forhold til hinanden, nu pludselig samarbejde? Sociologiske undersøgelser viser, at et tilhørsforhold til en gruppe (f.eks. klub) kan udløse positive følelser, men vore belønningscentre aktiveres også, når medlemmerne af en anden gruppe/klub fejler. Se bare på de intense følelser, som udspiller sig i en fodboldkamp mellem FCK og Brøndby!

Det er disse had- og lykkefølelser, bestyrelserne i både Viking og RIK skal navigere i. Nemt bliver det ikke, men i øjeblikket kan begge klubber ser en fordel i et samarbejde, idet begge klubber har noget at byde ind med, men hvad med fremtiden? Erfaringen viser jo, at samarbejde mellem to eller flere fodboldklubber kun holder en kort årrække, fordi den ene part pludselig trækker sig fra samarbejdet for at score ”billige” point.

Det er ”naturstridigt”, at to klubber ligger på samme matrikel, især i en tid med en demografi, som tydelig viser, at der bliver færre fodboldspillere. Da jeg for var mange år siden var ungdomsspiller i RIK, var der 48.000 indbyggere på Bornholm og dermed et hav af fodboldspillere både på ungdom og senior. I dag er der under 40.000 indbyggere på øen, heraf er en tredjedel over 60 år!! Godt nok er der flere end tidligere med et godt helbred, når de har rundet de 60, men at spille i BS-rækken som 60-årig er nok for meget at forlange! Derfor: ”For mig at se skal der arbejdes på at slå de to klubber sammen, de ligger jo lige ved siden af hinanden”!! I både Århus og Glostrup har man med succes slået de klubber sammen, som lå på samme matrikel (Skovbakken og VIK i Århus og i Kbh. Glostrup 32 og Glostrup IF.) Sammen kan Viking/RIK blive et lokomotiv i bornholmsk fodbold. Øens største by besætter i øjeblikket de tre sidste pladser i BS, Nexø med små 4000 indbyggere har i årevis domineret bornholmsk fodbold, skal denne dominans fortsætte?

Selvfølgelig vil en sammenslutning møde stor modstand, især fra de ”gamle” fra begge klubber, men klubberne er ikke kun for os ”gamle”! Vi er en del af klubbernes historie, men klubberne er også for den yngre generation. Rekrutteringen af trænere har ændret sig, tidligere var det som regel ”gamle 1. holdspillere, som ville ”give lidt tilbage til klubben”, i dag er det forældretrænere, der er i klubben, så længe deres børn er der. Der er i dag en meget større udskiftning på alle poster i en fodboldklub end tidligere. Kan vi ikke ved at slå pjalterne sammen give de unge i Rønne bedre muligheder og også tiltrække unge dynamiske ledere, for hvem ”plejer” er et ”fyord”?. Vi har på Stadion N alle de nødvendige faciliteter, har I modet? Modet til at gøre op med traditionerne og give piger og drenge i Rønne et endnu bedre tilbud i fremtiden?

Ovenstående er overhoved ikke koordineret med de ansvarlige i RIK, men udelukkende egne betragtninger. Jeg spillede som dreng i RB og senere i RIK. RIK er, trods mange år som seniorspiller i Skovbakken i Århus, min klub, den klub, som i mine ungdomsår gav mig værdier og så mange oplevelser. Den eneste klub, jeg selvfølgelig ville være træner i, da jeg i 1986 vendte hjem til Bornholm efter 25 år i Kbh. og Århus. Jeg er stadig ungdomstræner i RIK, men kan se, at udviklingen kræver radikale ændringer. ”Toget kører nu, vil I beslutningstagere i både Viking og RIK stadig stå på perronen, eller stige på.” Det at tage svære beslutninger er selvfølgelig ikke let. I vil ikke få meget ros fra en stor gruppe Viking- og RIK medlemmer, men jeg ser desværre intet alternativ. Held og lykke!!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT