Skepticismen stod for fald i Rønne

KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 11. marts 2025 • 19:00
Af:
Jimmi Stender
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 11. marts 2025 • 19:00

Intet overnaturligt.

Jeg har set meget af verdenen. Jeg har rejst meget og boet mange steder i Danmark. Jeg har mødt mennesker med forskellige overbevisninger - tro, overtro, og så videre.

Men intet - absolut intet, som jeg har mødt på min vej igennem livet - har nogensinde indikeret, at der findes mennesker derude et sted, der kan noget overnaturligt, som vi andre ‘dødelige’ ikke er i stand til.

Nogen er givetvis bedre til at løbe end andre - eller længdespring, madlavning, jokes, skrive læserbreve og så videre, men at tale med de afdøde? At kunne spå fremtiden ved at kigge på stjernehimmelen? At kunne heale folk, både fysisk og psykisk?

Nej, her sætter jeg en streg i sandet og råber op!

Forleden

Forleden aften i Rønnes mørke skygger dukkede en kvinde op.

Hun havde en påstand - sågar en stor påstand. Ser du, hun kan nemlig trylle.

Jeg mener ikke bare at hun kan gætte dit kort. Nej, jeg mener, at hun ved, hvad dine tip-tip-oldeforældre sidder i efterlivet og tænker om dig, mens du ikke har hænderne over dynen - intet mindre.

Hun kan i øvrigt også heale og tyde din fremtid via astrologi.

Nå ja, og hun gør det selvfølgelig mod betaling. Hun skulle jo nødigt gøre det af sit hjertes godhed og så få sig et job i Netto.

Forretningsmodel

Folk elsker at betale penge for det, som de gerne vil høre, og det er hele kvindens forretningsmodel.

Savner du dine afdøde ægtefælle? Forældre? Søster? Bror? Ven? Elsker? Så snup en, dyrt betalt, sludder med kvinden. Hun skal nok hilse fra den, som du savner.

Der er garanteret kontakt til afdøde - ellers kommer du jo ikke igen og betaler en anden god gang.

Ked af at være budbringer

Jeg er ked af at være budbringeren med dårlige nyheder, og jeg forstår, at folk hellere vil tro på det, som de gerne vil høre end den lidt mere ubehagelige sandhed.

Kvinden kan ikke trylle. Hun kan måske gætte din klør otte, men hun kender ikke bedste Olga, har aldrig gjort det og kommer aldrig til det. Det er min påstand.

Så spørg gerne dig selv, hvad er mest logisk? Realistisk? Rationelt?

At en omrejsende kvinde tager betaling for at tale med de døde eller, at det er et fupnummer, der i bedste tilfælde yder falsk trøst til sørgende mennesker og i værste tilfælde er grov udnyttelse af folks følelser, afsavn og kærlighed? Vælg med omhu.

Du skal ikke lytte til mig bare, fordi ‘Jimmi siger det’, men fordi det måske kunne blive din egen konklusion, hvis du kan hænge følelser og overtro på knagen udenfor, inden du vurderer sandhedsværdien i en påstand - især i de overtroiske af dem.

Noget værre sludder

Hvis kvinden har ret i sin påstand, så betyder det jo ikke ‘bare’, at hun kan noget, som vi andre ikke kan.

Det indikerer også, at der findes spøgelser/ånder/sjæle - kald det hvad du vil. Det indikerer også, at hun kan heale dig og tyde din fremtid. Jeg påstår, igen, at det er noget værre sludder, som kun har til formål at få hænderne i din pengepung.

Og du giver dem med et smil på læben, fordi din fornuft er druknet i dine følelser og håb. Inderst inde ved du sikkert godt, at det er naivt, men, “hvad nu hvis…”, ikke sandt?

Hvorfor blander jeg mig?

Jeg hører dig, kære læser - du vil gerne have, at jeg blander mig udenom og passer min egen stue. Jeg forstår. Men her er hvorfor jeg er uenig:

Ligeså vel, som man er medskyldig, hvis man ikke træder ind over for en forbrydelse på åben gade, ligeså vel anser jeg det som medskyldighed, hvis man ikke råber op, når folk bliver udnyttet og holdt for nar.

Derfor råber jeg op her. Lytte kan jeg ikke tvinge dig til, men jeg håber, du vil tænke logisk og rationelt.

Et par stykker har fortalt mig, at kvinden kunne fortælle dem ting, som ingen andre end dem selv, eller afdøde, kunne vide. Til det vil jeg blot svare, at vi lever i en informations tidsalder, om du kan lide det eller ej.

Vores informationer, også de private af dem, er tilgængelig derude i større eller mindre grad. Desuden, hvis kvinden fortæller noget, som “kun afdøde kunne vide”, hvordan vil du så faktatjekke det? Vedkommende er jo gået bort, så kvinden kan påstå hvad som helst!

Alarmklokken

Hvis dit eneste modargument er enten “bland dig udenom”, eller “jamen det kilder i maven, når jeg tænker på det”, så har du intet argument. Det håber jeg, at du indser.

Jeg træder ind, når min netværk, mine venner, folk jeg holder af, og sågar mennesker, som jeg elsker dybt, træder ind i en bygning mod betaling for at se et cirkus, der påstår at være virkelighed.

Hvis kvinden kan heale, så skal hun skynde sig at pakke sit cirkustelt sammen og rende ned på det nærmeste hospital. Der er hårdt brug for hende derinde.

Kan hun spå - hvorfor har hun så ikke vundet i lotto? Hvis penge ikke er vigtigt for hende, så er det vigtigt for mange andre gode organisationer, så hun har vitterligt ingen undskyldning. Desuden, så ville hun heller ikke tage betaling hvis penge ikke var nødvendige for hende.

Det er en stor, rød, alarmklokke, hvis du spørger mig.

Tænk selv!

Vil du gerne lære noget om den virkelige verden? Så studer astronomi, ikke astrologi. Studer biologi, ikke spøgelser. Læs om skepticisme, og læg dine krystaller tilbage i skuffen.

De døde er borte. Jeg er ked af det, men det er sandheden. Nyd den tid som I havde sammen, og lad være med at blinde dig selv i håbet om, at du kan se onkel Ole igen. Det kan du ikke.

Det er altid lettere at narre et andet menneske, end det er at overbevise et andet menneske om, at vedkommende allerede er blevet narret. Heri ligger skepticismens store udfordring.

Tænk selv. Det er alt, hvad jeg beder dig om. Det er ganske gratis. Jeg tager ikke entre, hvis du vil sludre med mig om det her emne - i modsætning til kvindens produkter, så findes jeg.

Tak fordi du læste med.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT