Skal medier, der lyver, forbydes?

SYNSPUNKT | DEBAT | 30. MAR • 19:00
Leif Olsen
Debatredaktør
Af:
debatredaktør

Et valg mellem pressefrihed eller pressecensur.

Lad mig lige starte med at sige, at jeg er stærk tilhænger af Ukraines kamp for deres uafhængighed. På samme vis fordømmer jeg Ruslands uprovokerede angreb på Ukraine, som er i direkte modstrid med folkeretten, FNs charter og diverse internationale aftaler.

Russiske medier

DR har kørt en række artikler om hvorledes, at man kan tilgå russiske statsmedier som RT (Russia Today) og Sputnik, selvom disse via en EU-bestemmelse har været bandlyst i EU i cirka tre år.

Det er jo problematisk, men jeg synes faktisk, at der er et større problem.

Forskellige medier

Jeg har i mange år fulgt med i adskillige udenlandske medier – herunder også RT indtil, at det blev forbudt (jeg overholder generelt loven).

Der var ingen tvivl om, at RT er et statsligt propagandamedie, hvis troværdighed generelt er ganske lav. Russisk lovgivning rummer heller ingen garantier for pressefrihed – snarere tværtimod.

Men er det en løsning at forbyde adgangen til dem?

Andre medier

RT er jo ikke det eneste medie i verden, der propaganderer - eller direkte lyver.

Hvad med Fox News, Orbans statsstyrede medier i Ungarn, Erdogans censurerede medier i Tyrkiet, det kinesiske nyhedsbureau, All-Jazeera – og jeg kunne nævne mange andre inklusive nogle danske.

Lyver disse medier meget mindre end RT? Men disse må vi jo stadigvæk læse.

Misinformation – og kampen imod det

Misinformation plager vores moderne samfund.

Det har det faktisk altid gjort, hvis man ser historisk på det, men i den digitaliserede verden sker det blot meget hurtigere.

Efter min mening hjælper forbud ikke. Uanset hvad er et forbud imod udvalgte medier at sammenligne med censur, og i Grundloven står deri paragraf 77:

”Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.”

Efter min opfattelse er et administrativt forbud imod visse medier (og EUs bestemmelse er administrativ) at sammenligne med censur.

Hvad gør vi så?

Den eneste mulige modstand imod misinformation og løgn er – efter min mening – viden og kritisk sans.

Det vil ikke hjælpe alle, fordi nogle hopper på hvad som helst indenfor løgne, konspirationsteorier og lignende, men sådan er flertallet af mennesker jo ikke – heldigvis.

Mit eneste forslag er ’det gode gamle’ – vores uddannelsessystem – fra top til bund – skal styrke vores kritiske sans. Det skal også hjælpe forældrene med at styrke børnenes kritiske og selvstændige holdninger og deres vurderingsevne.

Ellers kommer vi i sidste ende til at ligne RT, Fox News og så videre alt for meget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT