Skæve priser på Folkemødet

Skæve priser på Folkemødet
Bjarne Hartung er ikke tilfreds med folkemødets beslutning. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | 17. JAN • 05:30
Af:
Bjarne Hartung Kirkegaard
kommunalbestyrelsesmedlem for Kristendemokraterne
KOMMENTAR | DEBAT | 17. JAN • 05:30

Prioriteringen er bare ikke i orden.

Når min organisatoriske næstformand, Jesper Housgaard, fortæller mig, at Folkemødet fra nu af vil kræve af Kristendemokraterne, at vi skal betale tre og en halv gange så meget for at deltage på Folkemødet, som partier i Folketinget – så bliver jeg forarget. Det er hverken ret eller rimeligt.

Jeg ser, at Folkemødets nye direktør siger til TV2 Bornholm, at der er tale om en prioritering.

Jo, det kan da gerne være – men så er det altså en forkert prioritering. Folkemødet bør hæge om den demokratiske samtale – bredt – og derfor skal også andre end de partier, som har deres på det tørre, have en økonomisk chance for at deltage i Folkemødet - på lige vilkår.

Kristendemokraterne har deltaget i Folkemødet lige siden den spæde start i 2011 - naturligvis med en KD-stand som alle andre partier. Somme tider har Kristendemokraterne være repræsenteret i Folketinget – somme tider ikke. I 2011 var vi repræsenteret ved Per Ørum Jørgensen – og senere af Jens Rohde.

Tidligere var vi velkomne

Vi har altid tidligere været velkomne - med egen stand til en forholdsvis rimelig pris, og sådan bør det også være fremover.

Men lige nu sidder jeg med en temmelig dårlig smag i munden. For jeg har forsvaret Folkemødet gennem tykt og tyndt. Fordi den demokratiske, politiske samtale i Danmark er så vigtig - i en tid, hvor stærke mænd slår sig op i andre lande.

Megafonen

Da Folkemødehuset i Allinge var bibliotek, så havde vi en bibliotekar på Bornholm, som valgte at åbne vinduerne på husets første sal.

Her kunne man få lov til at råbe sine budskaber ud via megafon under Folkemødet. Det havde jeg lejlighed til ved flere Folkemøder. Jeg råbte altid ud om demokratiet, og hvor vigtigt det er at deltage - jo flere, jo bedre.

I øvrigt handler det ikke kun om den politiske samtale i Folketinget. Den demokratiske samtale er langt mere end det. Kristendemokraterne har været i dansk politik i langt over 50 år, og selv har jeg været beslutningstager i bornholmsk lokalpolitik (amtsråd/kommunalbestyrelse) gennem over 39 år.

Dømt ude

Men nu bliver Kristendemokraterne reelt dømt ude fra Folkemødet, via uoverstigelige og i hvert fald urimelige, økonomiske krav til at lille parti.

Det signalerer et eller andet sted ”vi alene vide” og: ”vi vil jer ikke”. Derfor sidder jeg med en dårlig smag i munden. Der burde være højere til loftet i Folkemødehuset.

Huset hvorfra jeg før med glæde kunne råbe ud – om, at demokrati er det bedste vi har.

Her docerede jeg, at mange flere burde melde sig ind i et politik parti - gerne i Kristendemokraterne – eller dér, hvor den pågældende er mest enig.

Men nu er signalet et eller andet sted magtfuldkommenhed fra Folkemødet.

Spærregrænsen

Folkemødet hæver reelt spærregrænsen ved at forlange tre og en halv gange højere pris fra Kristendemokraterne end fra de partier, som er inde i varmen, når det gælder Folketinget, selvom partier i Folketinget modtager betydelig offentlig støtte og har flere ressourcer. Heldigvis er den demokratiske, politiske samtale ikke begrænset til partier i Folketinget.

Og lige præcis dét faktum bør Folkemødet anerkende og respektere – og byde os velkommen med åbne arme på lige vilkår. Alt andet grænser tæt op ad noget, som er aldeles udemokratisk, hvilket er en skævvridning og forfejlet prioritering.

Men fejl kan heldigvis rettes – og jeg ser frem til, at det sker.

Specielt når Folkemødet gerne vil bringe beslutningstagere og borgere sammen - og i øvrigt har en særlig forpligtelse over for Bornholm.

Jeg stiller mig gerne til rådighed - naturligvis i en KD stand, som betaler på lige vilkår med andre partier.

FÅ ABONNEMENT